14 maja w Ministerstwie Finansów, podczas finału konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy”, organizowanego przez Business Centre Club, już po raz 21. wyróżnione zostały najlepiej funkcjonujące urzędy skarbowe w kraju.
W tegorocznej edycji konkursu ponad 10 600 przedsiębiorców oceniło pracę 378 urzędów skarbowych. 43 najlepiej funkcjonujące placówki zostały już po raz dwudziesty pierwszy nagrodzone tytułem „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy”. To wyróżnienie od przedsiębiorców dla urzędów skarbowych i ich pracowników. Laureaci mogą posługiwać się przyznanym tytułem przez rok, do czasu rozstrzygnięcia kolejnej edycji konkursu.
– W ramach tegorocznej edycji oceniane były między innymi: jakość obsługi w urzędach skarbowych oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników. Czasami wystarczy wskazać przedsiębiorcy źródło wiedzy, udzielić merytorycznej odpowiedzi na pytania lub wskazać właściwe ścieżki załatwienia danej sprawy, żeby zapobiec popełnieniu przez niego błędu lub uniknąć potencjalnego ryzyka – ocenia dr Jacek Goliszewski, prezes Business Centre Club.
– Cyfryzacja systemów procesów i komunikacji pomiędzy urzędami a przedsiębiorcami jest konieczna. Coraz więcej rutynowych i powtarzalnych obowiązków podatkowych jest realizowanych za pośrednictwem Internetu. Obie strony tych relacji wiele elektronicznych procesów już z powodzeniem opanowały, ale przed nami kolejne wyzwania jak KSeF, czy e-Doręczenia, które w niedługiej perspektywie staną się istotną częścią codziennych kontaktów przedsiębiorców z administracją skarbową. Właściwa implementacja nowych cyfrowych narzędzi oraz świadomość ich funkcjonalności i korzyści, jakie płyną z ich wykorzystywania to warunek konieczny, aby z powodzeniem pobudzać i rozwijać przedsiębiorczość. Widzę tu wiele korzyści dla przedsiębiorców, ale konieczne jest też większe zaangażowanie administracji państwowej w edukację i przemyślane działania zachęcające biznes, szczególnie mały i średni, do stosowania najnowszych rozwiązań elektronicznych. – dodaje Jacek Goliszewski.
W wydarzeniu wziął udział Marcin Łoboda, Szef KAS i Małgorzata Krok, zastępca Szefa KAS.
– W Krajowej Administracji Skarbowej stawiamy na systematyczny rozwój digitalizacji i cyfryzacji. Konsekwentnie wprowadzamy nowe rozwiązania, które pozwalają na zdalną obsługę naszych klientów, w tym przedsiębiorców. Większość spraw podatkowych można obecnie załatwić samodzielnie np. z domu, w dogodnym dla siebie momencie, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym. Podatnicy chętnie korzystają z funkcjonalności serwisu e-Urząd Skarbowy. Z myślą o przedsiębiorcach w tym roku po raz pierwszy udostępniliśmy w usłudze Twój e-PIT wstępnie wypełnione zeznania w podatku dochodowym (PIT-36, PIT-36L, PIT-28). Cały czas wsłuchujemy się w głos naszych klientów – monitorujemy, jak oceniają świadczone przez nas usługi i jakie są ich potrzeby – podkreśla Marcin Łoboda, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Konkurs Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy jest organizowany przez Business Centre Club we współpracy z Ministerstwem Finansów i Krajową Administracją Skarbową. Partnerami medialnymi tegorocznej edycji konkursu są: Rzeczpospolita, Rp.pl, Prawo.pl, Przegląd Podatkowy, My Company oraz WNP.PL.
Partner Konkursu:
Patronat medialny:
Konkurs „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” to ogólnopolski projekt organizowany przez Business Centre Club od 2002 roku. Co roku przedsiębiorcy wypełniają ankietę, w której wskazują najlepiej, ich zdaniem, funkcjonujące i najbardziej przyjazne urzędy skarbowe w kraju.
Celem Konkursu jest tworzenie przyjaznej i życzliwej atmosfery między urzędami skarbowymi a przedsiębiorcami, zachęcenie przedsiębiorców do rzetelnego i terminowego rozliczania się z podatków, a także wzmacnianie pozytywnego wizerunku urzędu skarbowego i jego pracowników. Ważnym elementem Konkursu jest także możliwość poznania i zrozumienia praw, obowiązków oraz uwarunkowań, które towarzyszą działalności urzędów i przedsiębiorstw.