W Białymstoku odbyło się inauguracyjne seminarium regionalne Lóż Białostockiej i Olsztyńskiej, w ramach projektu ZP BCC „Firma Dobrze Widziana”. Celem ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej jest promocja w środowisku przedsiębiorców zarządzania firmą zgodnego z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu.
W czasie seminarium starano się znaleźć odpowiedź na pytania dlaczego warto by firmy były społecznie odpowiedzialne, jak sprawdzić czy takie są, jakie pomysły na CSR mają najlepsze przedsiębiorstwa w regionie. Spotkanie i panel dyskusyjny prowadziła wiceprezes BCC, dyrektor Biura Kontaktów Społecznych Anna Potocka. Przedstawiła wyniki badań opinii Polaków na temat CSR, przeprowadzonych w ramach projektu w maju 2010 r. przez Instytut Badawczy GfK Polonia sp. z o.o. Wynika z nich, m.in. że coraz częściej przedsiębiorcy zwracają uwagę na zewnętrzne postrzeganie firmy, przykładają wagę do tego, co mogą zaoferować pracownikom i ich rodzinom, społeczeństwu. – CSR jest dziś bardzo ważnym elementem wizerunku organizacji i nic nie wskazuje na to, by rola społecznej odpowiedzialności biznesu miała się w przyszłości zmniejszyć – podkreślała Anna Potocka. – Dla menedżerów jest to sygnał, by jak najszybciej poznali i nauczyli się CSR. Jak zauważył kanclerz Loży Białostockiej Krzysztof Żukowski, projekt „Firma Dobrze Widziana” doskonale wpisuje się w misję ZP BCC, gdzie duże znaczenie przywiązuje się do społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ważną częścią spotkania przedsiębiorców było również wręczenie nominacji w regionalnej edycji konkursu Firma Dobrze Widziana – wyróżniono firmy o najbardziej odpowiedzialnym społecznie wizerunku. Konkurs opiera się na założeniu, że przedsiębiorstwa nie istnieją same dla siebie, a ich jedynym zadaniem nie jest osiąganie zysku; w sposób jak najbardziej przyjazny korzystają z zasobów naturalnych, aktywnie uczestniczą w życiu lokalnej społeczności, dbają o bezpieczne środowisko pracy, inwestują w swoich pracowników oraz w relacje z kontrahentami i dostawcami oparte na zasadach fair play.
Ostatecznego wyboru nominowanych dokonały Regionalne Kapituły Konkursowe. W ich skład weszli: województwo podlaskie – kanclerz Loży Białostockiej Krzysztof Żukowski,; rektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku prof. Jacek Nikliński, redaktor naczelny „Kuriera Porannego” Piotr Wąsikowski, wojewoda podlaski Maciej Żywno; województwo warmińsko-mazurskie – kanclerz Loży Olsztyńskiej Wiesław Łubiński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Urszula Pasławska, dyrektor TVP SA Oddział Terenowy w Olsztynie Jarosław Kowalski, dyrektor AVIVA Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA Dorota Kuczyńska.
Na zakończenie zebrani wzięli udział w teście prototypu ankiety autoewaluacyjnej, dzięki której dowiedzieli się, na jakim poziomie w stosunku do średniej krajowej plasują się zachowania społeczne ich firm.W ramach projektu powstaje wirtualna ankieta autoewaluacyjna, przy pomocy której przedsiębiorstwa będą mogły ocenić stan wdrożenia w swoich firmach koncepcji CSR oraz dokonać analizy podejmowanych przez siebie działań (ankietę można też wypełnić na stronie csr.bcc.org.pl).
Obecnie trwa II edycja konkursu na Firmę Dobrze Widzianą. W 2011 r. planowana jest III edycja. Każda zakłada wyłonienie w danym województwie pięciu nominowanych, spośród których zostanie wybrany jeden laureat. Uroczyste uhonorowanie 16 laureatów odbędzie się podczas ogólnopolskiej konferencji zamykającej każdą z dwóch edycji konkursu. Szczegółowe zasady i procedura wyboru laureatów na stronie csr.bcc.org.pl.