Gazeta BCC rozmawia z Dariuszem Sapińskim, prezesem Zarządu Grupy MLEKOVITA, członkiem Rady Głównej BCC.
– Jakie cele lobbingu gospodarczego – jako członek Rady Głównej BCC – uważa Pan za najważniejsze w tej chwili?
– Najważniejszy w tym momencie jest patriotyzm gospodarczy, a więc odpowiedzialność ludzi biznesu za dobrobyt gospodarczy i społeczny kraju, z którego pochodzą, czyli Polski. Od początku i na każdym kroku podkreślamy polskość zarówno firmy, jak i naszych wyrobów (np. poprzez linię produktów Polskich oraz wielokanałową kampanię promocyjną „Polska MLEKOVITA na cały dzień”) – robimy to po to, by na wszystkich kontynentach Polska dobrze się kojarzyła, a polskość była postrzegana jako coś codziennego i codziennie niezbędnego. Z radością zauważam, że wiele firm podąża moją drogą, reklamuje produkty hasłem „Kupuj polskie” – niemniej wsparcie w tym aspekcie na szczeblach samorządowych i rządowych zdecydowanie pomogłoby przedsiębiorcom zbudować pozytywny wizerunek polskiej gospodarki tak w kraju, jak i za granicą. Patriotyzm gospodarczy i budowa pozytywnego wizerunku Polski na pewno pomogłyby w osiągnięciu innych, bardzo ważnych dla polskich przedsiębiorców celów lobbingu gospodarczego. Rozwijająca się polska gospodarka nie może być zamknięta na sąsiadów, a tymczasem wciąż zawieszony jest mały ruch graniczny z Obwodem Kaliningradzkim – decyzja podjęta w 2016 r. w związku z organizacją szczytu NATO w Warszawie oraz Światowych Dni Młodzieży nadal pozostaje nieodwołana, choć obydwie imprezy odbyły się rok temu. Umożliwienie łatwiejszego przekraczania granicy przez osoby, które blisko niej mieszkają byłyby korzystne zwłaszcza dla polskiej strony, ponieważ wzrósłby potencjał ekonomiczny regionów sąsiadujących z granicą polsko-rosyjską. Należy również zająć się sprawą otwarcia ruchu granicznego z Białorusią, by znacząco wesprzeć eksport polskich towarów i usług na Białoruś – blisko nam na wschodni bardzo chłonny rynek.
Pomogłyby też ułatwienia w podejmowaniu pracy przez braci Słowian ze Wschodu: Białorusinów, Ukraińców czy Rosjan. W związku z tym, że na polskim rynku pracy rośnie deficyt pracowników, zarówno specjalistów, jak i pracowników niższego szczebla, usprawnienie tego aspektu korzystnie wpłynęłoby na polską gospodarkę w kontekście możliwości pozyskiwania pracowników. Podobnie w drugą stronę: należy lobbować za stosowaniem ułatwień i zachęt dla Polaków – osób powracających z emigracji lub zastanawiających się nad powrotem do kraju i znalezieniem zatrudnienia bliżej domu rodzinnego.
– Czy prowadzenie firmy, której początki sięgają 1928 roku, to duże wyzwanie?
– MLEKOVITA to wynik pracy wkładanej w trwały wzrost i zrównoważony rozwój firmy, a tym samym – całej branży mleczarskiej i polskiej gospodarki. Jest to więc, oczywiście, ogromne wyzwanie, by kierując coraz prężniej rozwijającą się firmą, nie zaprzepaścić tradycji, a jednocześnie zarządzać nią w duchu nowoczesności, inwestując w kolejne innowacje. Zmianom zapoczątkowanym poprzez opracowanie logo firmy i nadanie jej nazwy MLEKOVITA przyświecał cel stworzenia z jednej z wielu typowych, tradycyjnych spółdzielni mleczarskich w Polce firmy największej i najnowocześniejszej zarówno w kraju, jak i w Europie. Efektywność zarządzania i osiągane rokrocznie coraz lepsze wyniki finansowe sprawiły, że ten cel udało się osiągnąć: MLEKOVITA jest już największą mleczarnią w Europie Środkowo-Wschodniej, firmą nowoczesną i innowacyjną we wszystkich obszarach swojej działalności, a nieustanny rozwój sprawia, że możemy chwalić się kolejnym znaczącym wzrostem – m.in. dzięki zakończeniu budowy nowej Fabryki Proszków Mlecznych, która pozwoli MLEKOVICIE być największym producentem proszków mlecznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie udałoby się to bez dobrego planu, pomysłu na prowadzenie biznesu, bez doboru właściwej strategii, samodzielnych i odpowiedzialnych menedżerów na wszystkich szczeblach organizacji oraz doświadczonej, zaangażowanej oraz zmotywowanej załogi. Prowadząc firmę opartą na takich filarach, mogę być spokojny o jej dalszy rozwój, ale jednocześnie stawiam sobie nowe wyzwania: wyznaczanie nowych kierunków rozwoju firmy, dbanie o jak najlepszą strategię połączoną z ciągłym monitorowaniem naszego otoczenia rynkowego i szybkie reagowanie na nieprzewidziane sytuacje czy wręcz przewidywanie możliwości pojawienia się sytuacji kryzysowej.
– MLEKOVITA… wie, co to znaczy być numerem jeden – to Państwa hasło. Ale właśnie – co to znaczy, z czym się to wiąże?
– Z małej spółdzielni, jaką byliśmy w 1989 r., MLEKOVITA wyrosła na potęgę. Obecnie zajmujemy 1. miejsce na Liście 1000 Największych Firm Branży Spożywczej w Polsce, jesteśmy liderem polskiego mleczarstwa, największą grupą mleczarską w Europie Środkowo-Wschodniej i najcenniejszą marką polskiego sektora produkcyjnego, co czyni nas wspomnianym numerem jeden. Jest to bez wątpienia efekt wieloletniej, codziennej wytężonej pracy na każdym szczeblu, a także wiedzy, doświadczenia i umiejętności podejmowania ryzyka w nowatorskich rozwiązaniach. To właśnie jest źródłem naszego sukcesu w działalności gospodarczej, dzięki któremu tworzymy postęp dla mleczarstwa – po to pracujemy i takie jest nasze zadanie, z którego staramy się wywiązać jak najlepiej. I to właśnie efekty naszej pracy świadczą, że wiemy, jak utrzymać pozycję lidera i być numerem jeden w każdym aspekcie naszej działalności.
– Obecnie, by utrzymać się w branży, trzeba stale poszukiwać nowych rynków zbytu i zaskakiwać klientów nowymi produktami. Czy to jedyne wyzwania, jakie rzeczywistość gospodarcza stawia przed przedsiębiorstwami?
– Poszukiwanie nowych rynków zbytu, zaskakiwanie klientów – czy bardziej: wychodzenie naprzeciw ich potrzebom i oczekiwaniom, wyprzedzając ich pojawienie się – to tylko niektóre z wyzwań stawianych przed przedsiębiorcami przez rzeczywistość gospodarczą. By utrzymać się w branży, trzeba przede wszystkim obrać dobrą strategię działania. Nasza jest oparta na dwóch filarach: jakości i innowacyjności, ukierunkowana na sprostanie oczekiwaniom konsumentów oraz możliwie maksymalne uniezależnienie firmy od koniunkturalnych wahań na rynku światowym. Dla utrzymania stabilności tych filarów ważny jest wspominany już nieustanny rozwój: techniczny, technologiczny, logistyczny oraz tworzenie innowacji – na wysoko konkurencyjnym rynku nie można spoczywać na laurach, trzeba być zawsze o krok przed konkurentami, bo we współczesnym świecie bardzo szybko można zostać z tyłu za rywalami i stracić wypracowaną przez lata efektywną pozycję.
– Prowadzicie też Centrum Badań i Rozwoju MLEKOVITA. Czym się ono zajmuje?
– W ramach naszego Centrum Badań i Rozwoju funkcjonują najnowocześniejsze: Laboratorium, Zakład Fizykochemii oraz Zakład Mikrobiologii i Bakteriologii, wyposażone w najwyższej klasy sprzęt. Praca Centrum Badań i Rozwoju umożliwia badania w zakresie lepszego wykorzystania cennych składników mleka oraz prowadzenie specjalistycznych badań w zakresie: gęstości, twardości i lepkości produktów, ich wartości odżywczej, identyfikacji grup drobnoustrojów, składu chemicznego mleka i produktów mlecznych, min.: witamin, minerałów. MLEKOVITA dokłada staranności, aby każdy produkt był bezpieczny dla zdrowia konsumentów i w tym pomagają właśnie laboratoria (24 własne laboratoria w całej Grupie) oraz Centrum Badań i Rozwoju, które prowadzą szczegółową kontrolę laboratoryjną oraz badania: organoleptyczne, fizyko-chemiczne oraz mikrobiologiczne surowca, dodatków, opakowań, a także badania w trakcie procesu produkcyjnego oraz produktów gotowych.
– Zachęcacie młodych Polaków do codziennego picia mleka. To działa?
– Do picia mleka zachęcamy nie tylko młodych Polaków, ale wszystkich Polaków, a patrząc na wyniki sprzedażowe oraz finansowe firmy, widzimy poprawę. Niemniej nadal mamy tu wiele do zrobienia, bo – jak wynika z prowadzonych badań – Polacy chętnie spożywają produkty mleczne, jednakże spożycie ich w naszym kraju jest nadal mniejsze niż średnia w Europie. Naszym zadaniem, jak i wszystkich pozostałych przetwórców mleka jest więc nie tylko wyprodukowanie atrakcyjnego dla konsumenta wyrobu, ale przede wszystkim dotarcie do jego świadomości, jak zdrowe i potrzebne dla organizmu człowieka są produkty mleczne. Temu celowi – promowaniu mleka i produktów mlecznych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych wraz ze zwracaniem uwagi na korzyści dla zdrowia płynące z codziennego spożywania nabiału – służy również corocznie organizowany od blisko 20 lat Światowy Dzień Mleka z MLEKOVITĄ.
– Dbacie również o środowisko naturalne. Macie własną oczyszczalnię, zakładową elektrociepłownię gazową. Jakie korzyści to przynosi dla firmy?
– MLEKOVITA nie tylko spełnia obowiązujące wymagania prawne w zakresie ochrony środowiska, ale podejmuje też kolejne inwestycje, które poza korzyściami ekologicznymi, przynoszą także te ekonomiczne. Własna oczyszczalnia, elektrociepłownia oparta na gazie ziemnym oraz biogazownia. Dzięki modernizacji w procesie fermentacji produkowany jest biogaz – OZE (odnawialne źródło energii), wykorzystywany jako paliwo w agregatach kogeneracyjnych do produkcji energii. Wyprodukowana energia elektryczna wykorzystana jest na potrzeby własne oczyszczalni ścieków, zaś jej nadwyżki kierowane są do sieci energetycznej. Energia cieplna wykorzystywana jest zaś w technologii oczyszczania oraz ogrzewa budynki na terenie zakładu. Ścieki także nie są odpadem, który generuje koszty, ponieważ stają się substratem do uzyskania energii odnawialnej wykorzystywanej na potrzeby własne zakładu.
Osad kierowany do zagospodarowania stanowi cenny nawóz rolniczy, co potwierdzają niezależne badania naukowe. Dodatkowo, oczyszczalnia ścieków i elektrociepłownia są nie tylko korzystne dla środowiska i generują oszczędności, ale stanowią dodatkowe źródło przychodu, dzięki uzyskaniu i sprzedaży żółtych i zielonych certyfikatów.