W sieci o książkach. Miejsce spotkań czytelników

22.04.2016

Centrum Prasowe PAP

 

Wyniki badania, w którym udział wzięło blisko 24 tysiące internautów. Ważne wydarzenia w bibliotekach i księgarniach z okazji ŚDKiPA 2016.

Z okazji obchodów Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich 2016, Polska Izba Książki (PIK) zorganizowała konferencję prasową, inaugurując tym samym obchody Święta w Polsce. Program konferencji składał się z dwóch bloków tematycznych. Na pierwszy złożyło się omówienie i prezentacja aktywności bibliotek i księgarń. Drugi skoncentrował się wokół analizy wyników badania kwestionariuszowego, które zostało przeprowadzone przez PIK i portal Lubimyczytać.pl, na grupie prawie 24 tysięcy internautów.

Zebranych powitał Włodzimierz Albin, prezes PIK. Następnie głos zabrała Joanna Pasztaleniec – Jarzyńska ze Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Aktywności branży księgarskiej z okazji ŚDKiPA zaprezentował Henryk Tokarz z Izby Księgarstwa Polskiego. Drugi blok tematyczny tegorocznej konferencji rozpoczęła Izabela Sadowska (Lubimyczytać.pl) prezentując wstęp teoretyczny do analizy wyników badania kwestionariuszowego czytelników w internecie. Przegląd popularnych portali, serwisów, blogów i vlogów czytelniczych wyraźnie wskazuje na rosnące znaczenie społeczno-kulturowe rozmów o książkach oraz wymiany myśli i podglądów na tematy związane z czytaniem – w świecie wirtualnym. Czy można zatem zaryzykować tezę, że internet inspiruje do czytania? Czy internet stanie się głównym miejscem wymiany informacji o książkach?

Wyniki najnowszego badania kwestionariuszowego Polskiej Izby Książki i portalu Lubimyczytać.pl „W sieci o książkach. Miejsce spotkań czytelników” zaprezentował dr Paweł Kuczyński (PIK). Aż 85% uczestników badania kwestionariuszowego nie przekroczyło 40 roku życia i są to osoby codziennie korzystające z Internetu. Dr Kuczyński dokonał interesującego porównania wyników badania „W sieci o książkach. Miejsce spotkań czytelników” z ogólnopolskim badaniem czytelnictwa przeprowadzonym przez Instytut Millward Brown na zlecenie PIK w 2015 r.

Spotkanie zakończyła dyskusja nad wynikami badania kwestionariuszowego PIK i Lubimyczytać.pl. Czy internet okaże się skutecznym narzędziem do promocji czytelnictwa w Polsce? Tak sformułowane pytanie będzie na pewno inspiracją do licznych analiz i dyskusji w najbliższej przyszłości.

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL