Upadłość kontrahenta

01.10.2024

Co dzieje się z umowami w przypadku upadłości kontrahenta?

Ogłoszenie upadłości kontrahenta może mieć poważne konsekwencje dla prowadzonego biznesu, w tym wpływać na realizację obowiązujących kontraktów. W takich przypadkach przedsiębiorcy często zadają sobie pytania: Czy moje umowy wygasają? Jak mogę się zabezpieczyć przed utratą środków? W odpowiedzi na liczne wątpliwości w tym temacie spieszymy z wyjaśnieniem, co dzieje się z umowami w przypadku upadłości kontrahenta, jakie działania warto podjąć, by minimalizować ryzyko oraz jak skutecznie chronić interesy swojej firmy.

Co decyduje o dalszym losie umów?

Gdy kontrahent ogłosi upadłość, cały jego majątek przechodzi pod zarząd syndyka, który decyduje o dalszym losie zawartych umów. Może on postanowić o ich kontynuacji lub wypowiedzeniu, jeśli są one niekorzystne dla masy upadłościowej.

Co to oznacza dla Ciebie?

Wstrzymanie realizacji umowy – może to opóźnić dostawy, wykonanie usług czy inne zobowiązania kontrahenta.

Odstąpienie od umowy – w tym przypadku nie odzyskasz dostarczonych towarów ani środków, ale możesz zgłosić swoje roszczenia w postępowaniu upadłościowym.

Jakie umowy są najbardziej narażone?

Nie wszystkie umowy są traktowane w ten sam sposób w postępowaniu upadłościowym. Na przykład:

Umowy najmu i dzierżawy nieruchomości – syndyk może wypowiedzieć te umowy, jeśli uzna, że ich kontynuacja utrudnia likwidację majątku dłużnika.

Umowy sprzedaży towarów lub pożyczki – wygasają, jeśli przedmiot umowy nie został jeszcze dostarczony lub przekazany.

Każda sytuacja wymaga indywidualnej analizy, dlatego warto z wyprzedzeniem przewidzieć potencjalne ryzyko związane z konkretnymi umowami.

Jak rozpoznać niewypłacalność kontrahenta?

Zgodnie z prawem upadłościowym, niewypłacalność pojawia się, gdy dłużnik traci zdolność do wykonywania wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Jeśli Twój kontrahent zaczyna zalegać z płatnościami, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

Opóźnienia w płatnościach – jeśli zobowiązania nie są realizowane od ponad trzech miesięcy, prawo zakłada, że kontrahent może być niewypłacalny. To domniemanie można obalić, ale jest to sygnał, że warto zacząć monitorować sytuację.

Druga nieuregulowana faktura – jeśli Twój kontrahent nie spłacił drugiego z rzędu zobowiązania, może to świadczyć o problemach finansowych. Wielkość kwoty nie ma znaczenia – ważna jest systematyczność zaległości.

Brak reakcji na przypomnienia – ignorowanie Twoich prób kontaktu czy negocjacji to kolejny sygnał, że kontrahent może mieć kłopoty finansowe.

Inne sygnały finansowe – spadek aktywności gospodarczej, redukcja liczby pracowników lub sprzedaż majątku mogą sugerować, że firma zmaga się z problemami, które mogą doprowadzić do upadłości.

Jak zabezpieczyć się przed upadłością kontrahenta?

Zarządzanie ryzykiem związanym z upadłością kontrahenta to nie tylko kwestia monitorowania jego kondycji finansowej, ale również odpowiedniego zabezpieczenia prawnego. Przedsiębiorcy powinni na bieżąco analizować sytuację swoich partnerów biznesowych, aby możliwie wcześnie dostrzec sygnały ostrzegawcze.


Autor: adwokat Łukasz Jabłoński

Kontakt: + 48 536 371 928, kancelaria@jablonscy-adwokaci.pl

Jabłońska Jabłoński Adwokaci Sp. p. jest kancelarią adwokacką oferującą kompleksową obsługę prawną dla biznesu, zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Kancelaria stawia na indywidualne podejście do każdego przypadku. Mając świadomość, że prowadzenie biznesu wiąże się z licznymi wyzwaniami i problemami, wspiera swoich klientów w osiąganiu ich celów oraz przezwyciężaniu trudności. Oferuje kompleksową obsługę prawną na każdym etapie sprawy, począwszy od udzielania porad prawnych, aż do skutecznej reprezentacji klienta przed sądem. Nie ma dla kancelarii Jabłońska Jabłoński Adwokaci Sp. p. spraw niemożliwych, a każde zlecenie traktują jako priorytetowe i wymagające pełnej uwagi.

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL