System kaucyjny w branży gastronomicznej – restauracje i bary jako nieoczywiści uczestnicy?

10.12.2024

System kaucyjny będzie tworzony przez podmioty gospodarcze zwane wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje oraz wprowadzającymi bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje, natomiast prowadzony przez podmiot reprezentujący. Jednocześnie, uczestnikami ww. systemu będą również (zgodnie z nomenklaturą Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi) jednostki handlu hurtowego oraz jednostki handlu detalicznego. Gdy analizujemy  zatem regulacje określające zasady funkcjonowania systemu kaucyjnego, nigdzie nie pada bezpośrednie odniesienie do branży gastronomicznej. Mimo to, restauracje, bary i inne tego rodzaju podmioty mogą zostać objęte reżimem systemu kaucyjnego – jak to możliwe?

Pobór kaucji jako klucz rozwiązana zagadki

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami kaucja pobierana będzie w momencie sprzedaży produktu w opakowaniu na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku, będącego napojem, od użytkownika końcowego (tj. podmiotu, który nie planuje realizacji dalszej odsprzedaży danego produktu) i zwracana w momencie zwrotu odpowiednio opakowania / odpadu. W myśl nowelizacji kaucja pobierana będzie na każdym etapie obrotu i zwracana podobnie jak zakładają to obecne przepisy wraz ze zwrotem opakowania / odpadu (więcej na temat dualizmu reżimów prawnych odnoszących się do systemu kaucyjnego: System kaucyjny – duża niepewność na chwilę przed startem).

Tym samym, kaucja należna będzie w związku ze sprzedażą napoju w opakowaniu objętym systemem kaucyjnym – co do zasady – od konsumenta (obecne przepisy) lub od każdego nabywcy (projektowane regulacje). Jednocześnie, zauważyć należy, że sprzedaż ww. towarów realizują przecież także podmioty z branży gastronomicznej! Klienci w restauracjach czy też barach do składanego zamówienia często dobierają napoje, które podawane są do stolika w butelkach. Co więcej, napoje wybierane są także w ramach zamówień realizowanych na wynos. Powyższe przypadki mogą stanowić okoliczności, które obligować będą dany podmiot z branży gastronomicznej do poboru kaucji, co z kolei automatycznie oznacza jego uczestnictwo w systemie kaucyjnym i konieczność wykonywania różnego rodzaju obowiązków (np. w zakresie prowadzenia ewidencji dla celów systemu kaucyjnego).

W rezultacie, choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że w myśl założeń systemu kaucyjnego jednostką handlu detalicznego jest po prostu sklep – to nic bardziej mylnego! Może być nią także każda restauracja, bar itp., co z kolei oznacza dla nich przypisanie im obowiązków i odpowiedzialności, a także konieczność ułożenia relacji z innymi uczestnikami systemu kaucyjnego, w tym przede wszystkim z podmiotem reprezentującym. Co więcej określenia wymagać będzie także np. sposób udokumentowania pobranej kaucji od klienta.

***

Autorki: Katarzyna Dąbkowska-Rybka, menedżer w CRIDO, Marlena Rynio, starszy konsultant w CRIDO

CRIDO, członek Business Centre Club,  jest wiodącą polską firmą doradczą zaangażowaną w pomoc firmom w podejmowaniu świadomych decyzji. Z ponad 450 ekspertami oferuje pełne spektrum usług w zakresie podatków, prawa, innowacji i badań i rozwoju, inwestycji, doradztwa biznesowego, rozwiązań cyfrowych i modelowania finansowego.

Dlaczego warto im zaufać? – Ponad 19 lat doskonałości: Ugruntowana obecność na rynku dzięki naszemu głównemu biuru w Warszawie i oddziałowi w Krakowie – Międzynarodowy zasięg: Współpraca za pośrednictwem sieci takich jak Taxand, IBA i AIJA – Sprawdzone wyniki: 10 miliardów złotych uzyskanych dotacji i ulg, ponad 100 transakcji fuzji i przejęć oraz przełomowe spory. – Innowacyjne rozwiązania IT: Ponad 20 autorskich narzędzi wspierających procesy biznesowe, od optymalizacji podatkowej po audyty cyfrowe – Różnorodność klientów: Obsługa dużych i średnich organizacji, firm rodzinnych, klientów indywidualnych i samorządów.

 

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL