12 grudnia członkowie Komisji Transformacji Energetycznej BCC spotkali się z przedstawicielami Platformy Obywatelskiej. Zdaniem Komisji Transformacji Energetycznej BCC i zaproszonych gości transformacja energetyczna powinna stać się głównym elementem polityki gospodarczej państwa po wyborach w 2023 r. Firmy energetyczne znajdują się obecnie w bardzo złej kondycji w wymiarze technicznym, eksploatacyjnym i finansowym. Podstawą zmian powinno być stabilne i pewne prawo, które pozwoli na rozwój tego podstawowego działu gospodarki w ramach megatrendów zielonej i bezpiecznej energetyki.
W czasie dyskusji omówiono:
-
- Wydzielenie spółek dystrybucyjnych z koncernów energetycznych;
- Stabilne zarządzanie systemem przesyłowo-energetycznym;
- Sfinansowanie dwukierunkowych sieci – przesył – odbiór – przesył;
- Nowe modele taryfowania dla przedsiębiorstw i odbiorców indywidualnych;
- Gwarantowane pewność usług i ich cen, także pod kątem prosumentów;
- System musi być fair dla przedsiębiorców – ponieważ to oni stanowią 75% odbiorców (zasada „zarobić i dać zarobić”). Budowa społeczności energetycznej – zachęta do inwestowania w lokalnych społecznościach;
- Taryfy muszą być dźwignią dla budowy sieci bezpiecznych pogodowo i klimatycznie (prócz środków unijnych, czy dotacji budżetowych), handel, produkcja energii musi być oparta o zasady konkurencji i nie tylko o firmy państwowe;
- Zamiast Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego (NABE), PO postuluje zimną rezerwę ze starych bloków, ale tylko tych, gdzie nie ma już uzasadnienia biznesowego; Nie dla NABE jako hospicjum;
- Odblokowanie inwestycji w sieci własne dla celów produkcji własnej energii
elektrycznej.
Zaproszona strona ekspertów PO zaakceptowała bez uwag materiał dyskusyjny przygotowany przez KTE BCC. Eksperci zadeklarowali m.in.:
- PO będzie dążyć do neutralności energetycznej w 2050 r.;
- PO wprowadzi zasadę 3D: konieczność głębokiej dekarbonizacji, decentralizacji (700 lokalnych wspólnot energetycznych) oraz digitalizacji energetyki;
- PO chce wykorzystać większość senacką do tworzenia ustaw, w tym nowego prawa energetycznego, energetyka musi być jak służba zdrowia, którego istotna część została skutecznie pozostawiona sektorowi prywatnemu, a ten zastąpił niewydolne państwo;
- PO chce wspierać producentów pomp ciepła (pytanie, jak pompy ciepła pogodzić z bilansem mocy?), drastycznie przyspieszyć budowę sieci energetycznej przesyłowej i dystrybucyjnej, przygotować nowy system taryfikacji i kadry, Polska ma stać się najważniejszym elementem wspólnej polityki energetycznej UE. Należy przejąć inicjatywę, tak aby farmy wiatrowe były budowlane w 3 miesiące, a nie lata. Polska może być wielkim beneficjentem tej inicjatywy;
- Przedstawiciele PO zastanawiają się, jak wyjść z pułapki węglowej (rząd wydaje 200 mld PLN na węgiel i jego wsparcie, 5 mln gospodarstw domowych w Polsce nadal opalanych jest węglem. Import węgla wyniesie w 2022 r. ok. 20 mln ton, z tego 3 mln nadaje się do spalania, a nie wiadomo co będzie za rok);
- PO rozważa by paliwem przejściowym w transformacji energetycznej, zanim pojawi się energia jądrowa, był węgiel (przedłużenie okresu życia elektrowni 200MW plus), rola gazu ma być dookreślona;
- PO zastanawia się, jak pogodzić interesy wytwórców energii i odbiorców, nie niszcząc przy tym rynku.
Dyskusja utwierdziła uczestników spotkania, że zauważalny jest konsensus ugrupowań opozycyjnych w kwestii transformacji energetycznej. Zaproszeni eksperci zaproponowali udział BCC w pracy nad dekalogiem konkretnych rozwiązań, które należy wdrożyć w pierwszej kolejności, aby naprawić sytuację w sektorze energetycznym oraz poprosili o wsparcie senackiego projekt ustawy 10H.