materiały prasowe
Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący zagadnienia crowdfundingu. Wynika z niego, że equity crowdfunding staje się jedną z najpopularniejszych metod pozyskiwania kapitału przez europejskie start-upy.
W opublikowanym raporcie na temat crowdfundingu w UE, Komisja Europejska wskazuje, że powodzenie start-upów jest kluczowym elementem rozwoju rynku pracy i ekonomicznego wzrostu w Europie. Z szacunków Komisji wynika, że już dziś tworzą one 42% nowych miejsc pracy w Unii Europejskiej.
Zdaniem Komisji Europejskiej w finansowym wsparciu małych i średnich przedsiębiorstw oraz start-upów alternatywne źródła finansowania takie jak crowdfunding zaczynają odgrywać coraz większą rolę. Jedną z najbardziej obiecujących form finansowania społecznego według raportu wydaje się być equity croudfunding.
Z raportu wynika, że w UE działa obecnie około 60 tego typu platform, które w 2015 r. przeprowadziły łącznie 836 kampanii zbierając razem ponad 420 mln euro . Każda przeprowadzona kampania equity crowdfundingowa w poprzednim roku przyniosła średnio 504 tys. euro inwestycji. Dla porównania rok wcześniej było to 260 000 euro. Średnia wartość pojedynczej inwestycji equity crowdfundingowej rok do roku wzrosła niemal dwukrotnie. Sama wartość rynku equity crowdfundingu w Europie w latach 2013-2014 skoczyła zaś aż o 167%. Największymi rynkami equity crowdfundingu w Europie pozostają Wielka Brytania (89 milionów euro w inwestycjach), Francja (19 milionów euro) i Niemcy (18 milionów euro).
W Polsce rynek equity crowdfundingu jest jeszcze relatywnie niewielki. Według danych Crowdsurfer.com w 2015 r. wartość pozyskanych inwestycji wyniosła jedynie 216 tys. euro przy średniej wartości inwestycji na poziomie ok. 17 tys. euro. Tym niemniej Raport Komisji Europejskiej wskazuje Polski rynek jako perspektywiczny, ze względu na wysoki poziom świadomości istnienia equity crowdfundingu jako formy finansowania/inwestowania przedsięwzięć.
Equity crowdfunding daje małym przedsiębiorstwom okazję do walidacji konceptu biznesowego przez społeczność, dostęp do wiedzy i opinii dużej liczby potencjalnych klientów, może być narzędziem marketingowym i PRowym dla projektu, jest doskonałym sposobem na przyciągnięcie kapitału podwyższonego ryzyka: inwestorów instytucjonalnych i aniołów biznesu oraz zwiększa konkurencyjność na rynku inwestycyjnym.