Zapraszamy Państwa do zapoznania się z bardzo interesującym raportem DKV Mobility: Wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce”
Pobierz Raport >>
Statystyki jasno pokazują, polskie ciężarówki tankują przede wszystkim olej napędowy, a samochody osobowe benzynę. I prędko to się nie zmieni. Tak wynika z najnowszego raportu DKV Mobility na temat wyzwań biznesowych firm flotowych w Polsce. Dalsza analiza danych raportu przedstawia jaki jest obraz parku samochodów służbowych, a także jakie są istotne czynniki wpływające na działalność operatorów flotowych w Polsce.
“Transport drogowy odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, to nawet 6-8% naszego PKB, stanowiąc fundament zarówno dla krajowego handlu, jak i międzynarodowej wymiany towarów. Floty pojazdów ciężarowych, dostawczych i osobowych są nieodzownym elementem efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw w różnych branżach. Chcąc mieć jak najlepszy wgląd w sytuację tego rynku, aby najlepiej rozumieć potrzeby naszych klientów, pod koniec 2024 roku zadaliśmy im szereg pytań. Reakcja była imponująca i bardzo nas cieszy. Dziś przedstawiamy wyniki tego badania, wraz z kluczowymi wnioskami i rekomendacjami na przyszłość.” – wyjaśnia Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility
Młody park samochodowy i stabilna struktura wiekowa
Średni wiek pojazdów w polskich flotach transportowych nie przekracza 5 lat. W przypadku pojazdów osobowych jest to aż 74,7% flot, lekkich pojazdów dostawczych – 68,9%, a ciężarowych – 73,2%. Stałe odmładzanie flot jest efektem korzystnych odliczeń podatkowych, wymagań środowiskowych oraz konieczności optymalizacji kosztów operacyjnych. Firmy konsekwentnie utrzymują floty w podobnym wieku, sukcesywnie wymieniając pojazdy. Ponad 46,4% firm nie odnotowało znaczących zmian w strukturze wiekowej floty w ciągu ostatnich pięciu lat, podczas gdy 18,8% przeprowadziło jej odmłodzenie, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się swoich pojazdów.
Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility, podkreśla: „Dane wyraźnie pokazują, że polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej.”
Inwestycje we flotę zwracają się
Firmy zarządzające flotami preferują zakup nowych pojazdów, zwłaszcza w kategorii aut osobowych. W tym segmencie odsetek chętnych na nowe modele wynosi 66,55%. Wśród lekkich pojazdów dostawczych 52,83% przedsiębiorstw decyduje się na nowe pojazdy, a w transporcie ciężarowym niemal połowa firm (50,72%) również stawia na nowe pojazdy. Kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe to optymalizacja podatkowa, wymogi środowiskowe i koszty eksploatacyjne. Pojazdy używane, ale nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm transportowych, a 31,13% firm dostawczych.
Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility, dodaje: „Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut.”
Koszty operacyjne i kadrowe wyzwania
Firmy transportowe mierzą się z rosnącymi kosztami utrzymania floty – zarówno w zakresie paliwa, jak i napraw oraz finansowania. Koszty eksploatacyjne to jedno z kluczowych wyzwań dla 17,2% firm flotowych w segmencie osobowym oraz dla 17,9% firm transportowych dysponujących pojazdami ciężarowymi. Dodatkowym utrudnieniem jest rosnący problem kadrowy – trudności w rekrutacji wykwalifikowanych kierowców wpływają na wybór tras i kierunków ekspansji firm transportowych. Według danych Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska w krajowej gospodarce brakuje nawet 200 tysięcy kierowców. Co przekłada się na rosnące koszty działalności i spowalnia rozwój przedsiębiorstw. W przypadku firm z flotami pojazdów dostawczych, 24,9% z nich wskazuje na kontrolę kosztów serwisu i utrzymania pojazdów jako największe wyzwanie, a 19,5% na koszty zakupu i finansowania floty.
Zachowawcze podejście do alternatywnych napędów
Elektromobilność w Polsce rozwija się głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych. Wśród ankietowanych przez DKV Mobility Polska zarządców flot osobowych aż 34,2% z nich deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych – 25,5%. W przypadku ciężarówek, 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a największy potencjał widzi w technologii wodorowej (16%). Kluczowym ograniczeniem dla dalszego rozwoju napędów alternatywnych jest nadal niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak spójnych programów wsparcia. Obecnie gaz naturalny (CNG i LNG) dominuje w segmencie pojazdów ciężarowych, odpowiadając za 89,88% obrotu, podczas gdy HVO 100 odnotowało 3,69% udziału w 2024 roku.
Infrastruktura drogowa w Polsce
Przedsiębiorcy zarządzający flotami zgodnie przyznają, że w ciągu ostatnich pięciu lat infrastruktura drogowa w Polsce uległa znaczącej poprawie. Mimo to połowa firm wskazuje na różnice regionalne, a 14% uważa, że są one znaczące. Infrastruktura dla pojazdów ciężarowych jest nadal lepiej rozwinięta w Europie Zachodniej, co zauważa 43,76% ankietowanych z firm transportowych. Wśród zarządców flot osobowych i minibusów niemal połowa badanych (47,73%) uważa, że poziom infrastruktury w Polsce jest zbliżony do standardów europejskich, podczas gdy 23,6% ocenia go jako wyższy, a 30% jako niższy.
Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility podsumowuje: Celem naszego badania była analiza kluczowych aspektów związanych z funkcjonowaniem flot transportowych w Polsce. Obecnie nasi Klienci stawiają na nowoczesne pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami, ale wielu z nich już planuje przejście na paliwa alternatywne. Naszym zadaniem jako DKV Mobility jest zapewnienie im szerokiej sieci akceptacji umożliwiającej tankowanie, ładowanie czy uzupełnienie paliwa. Stale rozwijamy funkcjonalności i pakiet dostępnych usług, aby ułatwić im maksimum istotnych kwestii operacyjnych w codziennym prowadzeniu biznesu.
Informacja dodatkowa:
Badanie DKV Mobility zostało przeprowadzone w listopadzie i grudniu 2025 roku na próbie 500 przedstawicieli firm posiadających floty ciężarowe, dostawcze i osobowe, które prowadzą w Polsce działalność gospodarczą.
DKV Mobility obsługuje około 394 000 aktywnych klientów w ponad 50 krajach w całej Europie, zatrudniając około 2500 pracowników. Jesteśmy wiodącą platformą B2B dla płatności i rozwiązań drogowych, z historią wzrostu liczącą 90 lat. Oferujemy dostęp do największej sieci akceptacji niezależnej od energii w Europie, obejmującej około 67 000 stacji paliw konwencjonalnych (w tym 5 000 w Polsce), 893 000 punktów ładowania pojazdów elektrycznych (w tym 7 000 w Polsce) oraz 24 000 stacji paliw alternatywnych (w tym 4 300 w Polsce).
DKV Mobility jest również wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie opłat drogowych i usług zwrotu podatku VAT. W 2023 roku wygenerowaliśmy wolumen transakcji w wysokości 17 miliardów euro i przychody w wysokości 714 milionów.
Pobierz Raport >>
Kontakt: Mateusz Szarecki | mateusz.szarecki@dkv-mobility.pl | +48 601 476 146