Wskazówki dla członków BCC przygotowane przez Piotra Gańko z Range Capital
LEASING POJAZDU W FIRMIE. POJAZD SŁUŻBOWY CZY PRYWATNY? JAK MOTYWOWAĆ ZESPÓŁ NIEKONIECZNIE WYSOKIMI BONUSAMI, ORAZ ZWIĄZANYM Z TYM OPODATKOWANIEM
Badania działów HR w firmach ale i niezależne ekspertyzy wskazują, że mnożenie bonusów nie wspiera wzrostowi motywacji zespołów. Jak więc spowodować zwiększenie zadowolenia z pracy a tym samym wpłynąć na lojalność i wydajność w pracy?
Wydaje się, że jednym z takich aspektów jest narzędzie pracy jakim jest samochód osobowy. W Polsce od zawsze jest to towar luksusowy, wskazujący na status, wpływający na styl życia, mający wpływa na życie rodziny.
Niestety w wielu organizacjach polityka flotowa nie wspomaga puszczeniu wodzy fantazji w tym zakresie ani działom HR, finansów, controlingu, ani co najgorsze samym użytkownikom.
Najczęściej jako pracownicy, mamy do czynienia z sytuacją, gdzie mamy 1 samochód służbowy , oraz w garażu kolejny – prywatny.
Oprócz polityk flotowych taką sytuację wspiera ustawodawca, który rozróżnia sposoby finansowania pojazdów, tzn. mamy np. leasing operacyjny dla firm, konsumencki czy kredytowy dla osób fizycznych.
A co jeśli te światy udałoby się połączyć? Do tego tak się umówić z pracownikiem, by zamiast części jego bonusu opłacać przez pewien czas auto np. 2-3 jako służbowe a w kolejnych latach już za bardzo korzystną ratę byłby spłacany jako samochód prywatny przez pracownika? Wydaje się niemożliwe a jednak są już takie rozwiązania.
Programy takie wdrażane są w dużych sieciach handlowych i innych sektorach, gdzie zarówno liczy się motywacja, lojalność i co tu dużo mówić fun naszego zespołu.
Na uwagę zasługuje fakt, iż finansowanie pojazdu w odróżnieniu od wypłaty bonusu, nie zawiera zobowiązań PIT, CIT ani ZUS.
W normalnej sytuacji zakupu środków trwałych osoby fizyczne dokonują już ze swoich dochodów netto, a więc w sumie obciążonych podatkowo w prawie 60%.
Wydaje się zatem iż taka hybryda umożliwiająca płynną migrację środka trwałego leasingowanego na firmę – na osobę fizyczną, ma rację bytu, zwłaszcza , że znamy masę wypadków przekazywania, wykupów pracownikom. Tu działoby się to z automatu na z góry znanych nam zasadach.
Istotne jest też to, że już na rynku firmy, które cały proces oferują on line, bez grama papieru😊
Mówimy tyle o AI, digitalizacji, oraz nowych technologiach, te wkroczyły już na rynek finansowy i to najlepszy przykład.
Tak więc reasumując jeśli chcemy podnieść motywację i lojalność kluczowych osób w firmie, lub np. zespołów sprzedaży, dajmy im możliwość współdecydowania o narzędziach lub sposobie ich nagradzania.
Już sam gest w postaci takiej możliwości u większości osób budzi zaciekawienie i zainteresowanie.
A tak to wygląda na przykładzie. Popularny nowy SUV :
Opłata wstępna 999 zł
36 rat przedsiębiorcy 1684 zł
60 rat pracownika 662 zł
Wykup pracownika 35.000zł
Alternatywnie zwrot auta w każdym momencie kontraktów do leasingobiorcy.
Data zmiany przedsiębiorca pracownik do decyzji stron także w dowolnym momencie kontraktu.
Piotr Gańko, MBA – związany jest z branżą motoryzacyjną od 1991 roku, kiedy to także w Polsce urodził się leasing. Pracował w firmach Mercedes-Benz, BMW, JLR, Porsche. Jest absolwentem MBA w zakresie finansów międzynarodowych. Od 2013 roku jest udziałowcem oraz Prezesem firmy Range Capital, specjalizującej się w finansowaniu środków trwałych w zakresie Samochodów, Energetyki, Nieruchomości, we współpracy z głównymi bankami jak i funduszami inwestycyjnymi. Od 2025 członek BCC.
Kontakt: 601 228 233, info@rangecapital.pl