– Należy ograniczyć podatek od niektórych instytucji finansowych albo zawiesić lub zmienić niektóre jego elementy, które uderzają w klientów. Na skutek kryzysu ryzyko kredytowe znacząco wzrosło, dlatego banki zaostrzają kryteria udzielania kredytów, co może skutkować pogorszeniem sytuacji finansowej klientów. Dodatkowe trudności w uzyskaniu kredytów mogą mieć katastrofalne skutki dla wielu przedsiębiorców – uważa Ryszard Kalisz, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC. – Choć środki pomocowe przewidziane w tarczach antykryzysowych stanowią dla przedsiębiorców niezbędne wsparcie w dobie kryzysu, to nigdy nie będą mogły stanowić podstawowego źródła finansowania działalności gospodarczej – wyjaśnia.
Zdaniem Ryszarda Kalisza, rząd powinien zrezygnować z podniesienia płacy minimalnej do poziomu 2800 zł w 2021 roku. – Planowany wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę doprowadzi do wzrostu kosztów zatrudnienia i pogłębiania się „szarej strefy” oraz wzrostu bezrobocia – podkreśla minister prawa gospodarczego w Gabinecie Cieni BCC.
Jego zdaniem, należy również uzależnić procentową wysokość spadku obrotów od wielkości przedsiębiorstwa. – Kryterium spadku obrotów, w obecnym kształcie, nie spełnia swojej prewencyjnej roli. 25% spadek obrotów skutkowałby zamknięciem przedsiębiorstwa po czterech miesiącach. Firmy nie mogą dzisiaj pozwolić sobie na tak niekorzystne wyniki finansowe, z tego względu redukują koszty prowadzenia działalności zwalniając pracowników – dodaje Ryszard Kalisz.
Wśród pozytywnych działań rządu wymienia zwolnienie z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych za okres od 1 marca do 31 grudnia 2020 r. oraz pakiet slim VAT, który zakłada wiele uproszczeń dla podatników. Więcej informacji poniżej.
Prawo gospodarcze
RYSZARD KALISZ, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
W latach 1987-2007 wykonywał zawód adwokata. Ekspert w obradach „Okrągłego Stołu” (1989), zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu (1993-1995), współtwórca przepisów Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP (1997-2000), Szef Kancelarii Prezydenta (1998-2000), Członek Rady Bezpieczeństwa Narodowego (2000-2005), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP (2004-2005). Poseł na Sejm IV, VI i VII kadencji (2001-2015).
Tel. 601 884 411, e-mail: ryszard.kalisz@bcc.org.pl
WSKAZANIA DLA RZĄDU
Należy ograniczyć podatek od niektórych instytucji finansowych albo zawiesić lub zmienić niektóre jego elementy, które uderzają w klientów (jak np. znaczna wysokość podatku na tle innych państw UE, podstawa opodatkowania, podwójne opodatkowanie podmiotów takich jak instytucje pożyczkowe). Wskutek kryzysu ryzyko kredytowe znacząco wzrosło. Z tego względu banki zaostrzają kryteria udzielania kredytów, co może skutkować pogorszeniem sytuacji finansowej ich klientów. Dodatkowe trudności w uzyskaniu kredytów mogą mieć katastrofalne skutki dla wielu przedsiębiorców. Choć środki pomocowe przewidziane w tarczach antykryzysowych stanowią dla przedsiębiorców niezbędne wsparcie w dobie kryzysu, to nigdy nie będą mogły stanowić podstawowego źródła finansowania działalności gospodarczej.
Należy zrezygnować z podniesienia płacy minimalnej do poziomu 2800 zł w 2021 roku. Podczas gdy wzrost płacy minimalnej w 2020 roku do poziomu 2600 zł był argumentowany „utrzymującą się dobrą koniunkturą gospodarczą”, to jednak obecnie podobna argumentacja byłaby bezpodstawna. Planowany wzrost płacy minimalnej doprowadzi do wzrostu kosztów zatrudnienia pracownika i będzie prowadził do pogłębiania się „szarej strefy” i wzrostu bezrobocia, tym samym zmniejszając dochody państwa m.in. z PIT.
Należy zmienić kryterium spadku obrotów, które w obecnym kształcie nie spełnia swojej prewencyjnej roli. Powinno się uzależnić procentową wysokość spadku obrotów od wielkości przedsiębiorstwa. W obecnym kształcie 25% spadek obrotów skutkowałby zamknięciem przedsiębiorstwa po czterech miesiącach. Firmy nie mogą dzisiaj pozwolić sobie na tak niekorzystne wyniki finansowe, z tego względu redukują koszty prowadzenia działalności, zwalniając pracowników.
Pozytywy:
1. Zwolnienie z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych za okres od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. Przepisy dotyczące zwolnienia z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych zostały wprowadzone pod koniec procesu legislacyjnego tarczy antykryzysowej 4.0. To szczególnie istotne, ponieważ branża nieruchomości komercyjnych i deweloperzy nieruchomościowi zostali wykluczeni z rozwiązań tarczy finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla dużych firm. Zgodnie z nowymi regulacjami podmioty mające nieruchomości komercyjne będą mogły występować o zwrot nadwyżki zapłaconego podatku minimalnego nad zaliczkami na podatek dochodowy CIT za okres od marca do maja 2020 r.
2. Projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze, iż nasz system podatkowy zalicza się do najbardziej skomplikowanych w Unii Europejskiej, należy pozytywnie oceniać uproszczenia w rozliczeniach VAT. Pakiet Slim VAT zakłada wiele uproszczeń dla podatników m.in. wydłużenie z 2 do 6 miesięcy terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy opodatkowaniu zaliczek z tytułu eksportu towarów oraz wydłużenie czasu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 4 okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie – odliczanie na dotychczasowych zasadach, tj. do 3 okresów rozliczeniowych. Znaczącym ułatwieniem jest również zniesienie obowiązku zbierania przez podatników potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących in minus.
Zagrożenia:
1. Niejasne i skomplikowane przepisy dotyczące umorzenia subwencji udzielanej mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w ramach Tarczy Finansowej obsługiwanej przez Polski Fundusz Rozwoju.
2. Brak zwolnienia od obowiązku opodatkowania umorzonej kwoty subwencji. Pozytywne rozpatrzenie wniosku o umorzenie subwencji skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, od którego trzeba będzie zapłacić podatek.
3. Przedsiębiorcy nie zdążą dostosować się do nowych przepisów zawartych w projekcie ustawy Prawo komunikacji elektronicznej do 21 grudnia br. Trudno robić to w oparciu o projekt ustawy. Powinny one wejść w życie po 9 miesiącach od dnia publikacji ustawy. Dłuższe vacatio legis pozwoli firmom działającym w sektorze komunikacji elektronicznej, w tym telekomunikacyjnym, na dostosowanie się do nowych regulacji. Niepokój przedsiębiorców budzi możliwość ingerencji w umowy już zawarte z abonentami, wprowadzenie formy dokumentowej przy zawieraniu umów, a także nadmierna regulacja dotycząca usługi dodatkowego obciążania rachunku.
Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – PRAWO GOSPODARCZE
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl