Zgodnie z opublikowanym w Dzienniku Ustaw rozporządzeniem Rady Ministrów, tylko seniorzy mogą korzystać z wybranych punktów handlowych i aptek w godz. 10:00-12:00, czyli w ramach tzw. „godzin dla seniora”.
Zasady te nie są jednak korzystne dla samych seniorów. Osoby starsze nie mogą w tym czasie korzystać z pomocy osób młodszych przy czynnościach zakupu potrzebnych produktów. Gdy w określonym czasie na terenie marketu znajdują się wyłącznie osoby starsze, pojawiają się problemy np. z sięgnięciem po produkt na wysokiej półce. Osoby zatrudnione w takim markecie nie są w stanie pomóc każdemu klientowi. Przedpołudnie między godz. 10:00 a 12:00 to bardzo często czas południowej drzemki malutkich dzieci, kiedy młode mamy mają możliwość, aby przy śpiącym w wózku dziecku spokojnie zrobić zakupy.
Wielu seniorów po prostu woli też robić zakupy poza wyznaczonymi dla nich godzinami, ponieważ korzysta wtedy z pomocy dzieci, wnuków lub opiekunów. Dzięki obecności młodych klientów w markecie seniorzy mogą korzystać także z chwilowej, grzecznościowej pomocy osób trzecich.
Bardziej korzystne i adekwatne, zarówno dla seniorów, przedsiębiorców, jak również całego społeczeństwa, byłoby wyznaczenie wybranych kas w markecie do wyłącznej obsługi seniorów, zamiast wyznaczanie określonego czasu do obsługi wyłącznie osób starszych, jak ma to miejsce obecnie.
Obecne przepisy rozporządzenia nie są racjonalne, dlatego nie wszyscy seniorzy korzystają z wyznaczonego specjalnie dla nich czasu zakupów.
Konieczna zmiana rozp. RM dot. godzin dla seniora
Kontakt z ekspertką:
Anna Maria Dukat
ekspertka BCC ds. niepełnosprawności i polityki senioralnej
tel. 663 265 163
e-mail: anna.dukat@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl