· BCC zwraca się o pilną zmianę interpretacji dotyczącej kierowania do odbycia obowiązkowej kwarantanny kierowców busów. Interpretacja ta, bez żadnego uprzedzenia, została umieszczona na stronach internetowych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zmieniając dotychczasową praktykę jaka miała miejsce przy przekraczaniu granicy (kierowcy busów nie byli kierowani na kwarantannę).
· Apelujemy o rozsądek we wprowadzeniu i interpretowaniu norm prawnych, które to interpretacje często wykraczają poza treść wprowadzanych aktów prawnych.
Doprowadzenie do upadłości firm transportowych
Taka interpretacja pogrąża sytuację małych firm transportowych, które obecnie będą musiały zawiesić prowadzone przez siebie działalności gospodarcze. Żadna firma przewozowa nie dysponuje taką liczbą personelu, aby zachować ciągłość świadczenia usług przewozowych przy założeniu, że kierowcy będą po każdym przewozie kierowani na 14-dniową, obowiązkową kwarantannę.
Pozbawienie pracy pracowników delegowanych
Transport wykonywany busami służy przede wszystkim do przejazdu pracowników delegowanych do pracy. Z uwagi na brak dojazdu pracownicy ci stracą miejsca pracy. Należy przypomnieć, że niemal 40% delegowanych pracowników w Unii Europejskiej pochodzi z Polski. Swoją interpretacją Główny Inspektorat Transportu Drogowego z dnia na dzień pozbawia te osoby możliwości pracy, ponieważ pracownicy ci w znakomitej większości przewożeni są busami. Z uwagi na liczbę pracowników i rozproszone miejsca świadczenia usług nie ma możliwości wykonywania tego transportu autobusami.
Interpretacja niezgodna z wytycznymi Komisji Europejskiej
Biorąc pod uwagę ważkie praktyczne skutki wydanej interpretacji (zawieszenie działalności przez małych przewoźników, utrata kolejnych miejsc pracy) jest ona sprzeczna ze stanowiskiem Komisji Eubejskiej, która w sposób jednoznaczny wskazała w wytycznych wydanych 30 mara 2020 r., że działania władz nie mogą prowadzić do ograniczenia przepływu pracowników delegowanych. Ponadto, powstaje pytanie, czy naprawdę kierowca przewożący 8 osób jadących busem w maseczkach i rękawiczkach oraz wyposażonych w środki dezynfekcyjne jest bardziej narażony na ryzyko zachorowania niż kierowca autokaru przewożący 25 osób? Wydana interpretacja nie ma logicznego uzasadnienia, a prowadzi do poważnych skutków ekonomicznych i pogorszenia sytuacji polskich firm przewozowych oraz skazania na bezrobocie pracowników delegowanych.
W zakresie kwestii praktycznych wskazujemy, że taka interpretacja de facto zamyka możliwość delegowania pracowników za granicę (ponad 90% takiego transportu wykonywana jest busami).
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
W zakresie obowiązujących przepisów wskazujemy, iż z dotychczasowych doświadczeń naszych członków wynika, że interpretacja tych samych przepisów była odmienna. W praktyce, kierowcy busów nie byli kierowani na kwarantannę. W ocenie BCC, dotychczasowa praktyka Straży Granicznej była prawidłowa.
Należy przyjąć, że zgodnie z Ustawą o Transporcie Drogowym osoby wykonujące zarobkowy przewóz drogowy pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu 9 osób łącznie z kierowcą, jak również dysponujące: prawem jazdy odpowiedniej kategorii, ważnym orzeczeniem lekarskim i psychologicznym o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy, są zawodowymi kierowcami, a tym samym – są wyłączeni spod obowiązku kierowania ich na obowiązkową 14-dniową kwarantannę.
W związku z powyższym, BCC apeluje o rozważenie praktycznych skutków wydanej interpretacji i jej zasadności w kontekście powołanych argumentów oraz o jej pilną zmianę. Wydana interpretacja szkodzi pracownikom i przedsiębiorcom, nie ma uzasadnienia w normach prawnych i nie ma racjonalnego uzasadnienia.
Kontakt do eksperta:
Joanna Torbé
ekspertka BCC ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
tel. 792 244 012
e-mail: joanna.torbe@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl