Spotkanie Loży Częstochowskiej, związane z uczestnictwem ZP BCC w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych dotyczyło “Konfliktów pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Jak do nich nie dopuszczać? Jak je rozwiązywać, gdy powstaną?”.
Poprowadziła je kanclerz Loży Katarzyna Woszczyna. W pierwszej części spotkania mowa była o typach konfliktów i sposobach ich rozwiązywania. W drugiej przedsiębiorcy dzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Według nich uniknięcie zatargów wewnątrz przedsiębiorstwa jest często niemożliwe. Natomiast brak konfliktów nie zawsze oznacza, że wszystko w firmie funkcjonuje świetnie, ponieważ alternatywą konfliktu nie jest zgoda, lecz najczęściej apatia i brak zaangażowania ze strony pracowników. Zwrócono uwagę, że często bezpośredni wpływ na atmosferę mają zarobki pracowników oraz brak dobrej komunikacji między poszczególnymi działami. Uczestnicy spotkania zaznaczyli, że ważne jest aby pomagać pracownikom w indywidualnym rozwoju oraz organizować spotkania integracyjne.
Wnioski ze spotkania – zalecenia dla reprezentantów ZP BCC w TK:
- dążyć do porozumienia ze wszystkimi uczestnikami dialogu społecznego, ale nie ulegać nierozsądnym żądaniom związków zawodowych,
- nie dopuszczać do antagonizowania pracodawców i pracowników,
- promować rozwiązywanie konfliktów za pomocą negocjacji, perswazji, a nie eskalacji wrogich postaw.