Konsul Karol Pęczak o targach China International Consumer Products Expo (CICPE)

26.08.2022

Szanowni Państwo,

W dniach 25-29 lipca 2022 r. odbyłem wizytę na targach produktów konsumpcyjnych 2022 China International Consumer Products Expo (CICPE 2022) w Haikou, w chińskiej prowincji Hajnan. Wizyta połączona była z realizacją programu spotkań przygotowanego przez Chińską Radę Promocji Handlu Zagranicznego (CCPIT Haikou), zawierającym m.in. spotkanie z przedstawicielami największej w Chinach sieci sprzedaży wolnocłowej – CDF China Duty Free.

W toku powyższych działań zebrałem szereg zapytań importowych, których listę przesyłam w załączeniu. W calu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych zapytań zachęcam Państwa o bezpośredni kontakt z chińskimi firmami.

Dodatkowe informacje dotyczące możliwości współpracy biznesowej z podmiotami z Chin, w tym z prowincji Hajnan:

  • Chiny to jeden z największych na świecie rynków produktów konsumpcyjnych. Całkowity import dóbr konsumpcyjnych w 2021 r. sięgnął 256 mld USD i był o 9,9% wyższy niż rok wcześniej;
  • Wprawdzie wyspiarska prowincja Hajnan (ok. 10 mln ludności) nie należy do najbogatszych regionów Chin, ale jej PKB jest porównywany do PKB Bułgarii, czy Serbii, i jest o ok. 20% większy od PKB Litwy. Potencjał regionu jest jednak znacznie większy. Od 2018 r. cała prowincja posiada status specjalnej strefy ekonomicznej, a władze Chin planują przekształcenie prowincji w kluczowy dla Chin i tej części Azji obszar gospodarczy (budowa tzw. Free Trade Port);
  • Hajnan staje się jednym z najważniejszych celów podróży zakupowych w obszarze produktów markowych i towarów wysokiej jakości, a wielobranżowe targi CICPE wpisują się w politykę rozwojową chińskich władz. Pomimo ciągle obowiązujących obostrzeń epidemicznych organizatorom targów udało się utrzymać wysoki poziom wydarzenia zarówno pod względem liczby wystawców i reprezentowanych marek (obecność ponad 1,5 tys. zagranicznych marek z ok. 60 krajów), jak i pod względem liczby odwiedzających. Należy jednak zaznaczyć, że na targach obecne były wyłącznie firmy posiadające już na terytorium Chin swoich przedstawicieli lub dystrybutorów;
  • Do najbardziej perspektywicznych obszarów współpracy z prowincją Hajnan można zaliczyć m.in.: przemysł spożywczy (w tym alkohol, produkty bio- i eko-), kosmetyczny, produktów luksusowych, w tym branżę produkcji biżuterii, ceramiki, a także przemysł jachtowy, medyczny, farmaceutyczny, zielonych technologii i lotniczy. Targi CICPE tworzą nowe szanse dla wysokiej jakości produktów konsumpcyjnych na wejście i ekspansję na rynku chińskim. Ze względu na charakter tego wydarzenia w celu zwiększenia rozpoznawalności polskich produktów na tutejszym rynku wskazane jest w miarę możliwości większe zaangażowanie polskich firm w bezpośrednią promocję własnych marek w ramach własnych pawilonów. Ich aktywne uczestnictwo w targach może ułatwić im dostęp m.in. do chińskich sieci sprzedaży wolnocłowej zarówno na terenie prowincji, jak i w innych częściach kraju;
  • Prowincja Hajnan rozwija swój potencjał jako atrakcyjne miejsce do lokowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych poprzez system zachęt inwestycyjnych oraz rozbudowę infrastruktury dla biznesu, chociaż na tym etapie wiele projektów znajduje się dopiero w fazie realizacji (np. Hainan Future Office Park oraz Wenchang International Aerospace City). Utrzymujące się w Chinach obostrzenia epidemiczne uniemożliwiające swobodne przemieszczanie się nie tylko osób podróżujących do Chin, ale również wewnątrz kraju, mogą mieć wpływ na obniżenie atrakcyjności inwestycyjnej prowincji.

Z wyrazami szacunku,

Karol Pęczak

Wicekonsul, Kierownik Referatu ds. Ekonomicznych, Komunikacji i Dyplomacji Publicznej

Konsulat Generalny RP w Kantonie

+86 20 8121 9993/4, Karol.Peczak@msz.gov.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL