INAUGURACYJNE POSIEDZENIE KOMISJI BUDOWNICTWA BUSINESS CENTRE CLUB

22.10.2024

17 października 2024 r., w siedzibie Business Centre Club przy Placu Trzech Krzyży odbyło się inauguracyjne posiedzenie Komisji Budownictwa.

Spotkanie otworzył prezes Związku Pracodawców Business Centre Club, dr Łukasz Bernatowicz, który wręczył uczestnikom akty powołania do Komisji.

W posiedzeniu wzięli udział:

Mieczysław Balcerzak, przedsiębiorca, członek BCC,

Aleksandra Kordalewska, radca prawny PZFD,

Jacek Krawczykowski, wiceprezes PHN,

Marcin Nosiński, przewodniczący Komisji, radca prawny BCC,

Sebastian Rozmiarek, dyrektor generalny Everest Development,

Aleksandra Skarżyńska – Olender, Axis Mundi,

Filip Szczepaniak, Everest Development,

Paweł Warmiński, prezes Zarządu Termo Organika.

Wstępnie poruszono zagadnienia, które w ocenie poszczególnych członków Komisji stanowią  poważne bariery dla przedsiębiorców w różnych obszarach budownictwa.

Brak jednoznacznego podziału kompetencji w ramach Rządu oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii, polegający na nie wskazaniu, odpowiednio, ministra bądź wiceministra odpowiedzialnego za budownictwo, jak to było przyjęte dotychczas, a ponadto brak wicepremiera ds. gospodarki, powodują, że dialog z rządem jest utrudniony, zaś przepływ informacji i koordynacja działań należących do kompetencji więcej niż jednego ministra, nie funkcjonują w sposób optymalny.

Egzekwowanie obowiązujących przepisów, w szczególności w obszarze produkcji materiałów budowlanych, stoi na bardzo słabym poziomie. Nie wydaje się konieczne wprowadzanie rewolucji w prawie, ale należy poprawiać stosowanie istniejących regulacji.

Na rynku mieszkaniowym pojawiają się pojedyncze przypadki nieuczciwych czy niekompetentnych przedsiębiorców usiłujących podawać się za deweloperów. Takie pojedyncze wydarzenia potrafią negatywnie wpływać na obraz całego rynku. Tymczasem rynek deweloperski jest jednym z bardziej regulowanych, przepływy pieniężne realizowane są poprzez rachunki powiernicze, istnieje Deweloperski Fundusz Gwarancyjny, zaś PZFD uchwaliło Kodeks Dobrych Praktyk. Wydaje się zasadne, aby te informacje (dotyczące istniejących zabezpieczeń) trafiły do opinii publicznej w szerszym niż dotychczas zakresie, szczególnie wobec tendencji do demagogicznego wykorzystywania wykreowanego przez polityków pojęcia „patodeweloperka”.

Jakość orzekania w sprawach budowlanych przez organy administracji jest bardzo nierówna w skali kraju. Nadal występują sytuacje, w których organ pierwszej instancji, który wydał decyzję w sposób oczywisty nie znajdującą oparcia w przepisach, po otrzymaniu wiążących go wytycznych organu odwoławczego, popełnia kolejny raz te same błędy, wydłużając procedury o miesiące. Inwestor nie dysponuje środkami prawnymi, które chroniłyby go przed takimi sytuacjami. Z kolei w zakresie obowiązku dewelopera, by wybudować lub przebudować drogę publiczną, istnieją bardzo duże różnice w praktyce poszczególnych samorządów, uniemożliwiające planowanie harmonogramu oraz budżetu przez przedsiębiorcę.

Poważny deficyt gruntów budowlanych w sytuacji, gdy przed nami wejście w życie nowego modelu planowania przestrzennego, zaś ustawa potocznie zwana „Lex deweloper” zawiera nie usunięte od miesięcy wady, które bardzo ograniczają potencjał tego modelu, wymagają działań systemowych, w tym poprzez uwolnienie gruntów państwowych pod budownictwo, czy poprawa „Lex deweloper” w taki sposób, aby samorządy mogły decydować o parametrach planowanych inwestycji, np. bez narzuconych odgórnie minimów dot. liczby miejsc parkingowych.

Intencją Członków Komisji jest wskazywanie konkretnych barier czy wad prawnych i – w dialogu z Rządem – wypracowywanie dla nich rozwiązań. Niezależnie od udziału w procesie legislacyjnym, Komisja zamierza aktywnie działać także w relacjach z samorządami dla podnoszenia poziomu orzecznictwa i ujednolicanie praktyk.

 

 

 

 

 

 

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL