Ceny transferowe za 2024 r. – co należy wiedzieć, aby prawidłowo wywiązać się z obowiązków

19.02.2025

Obszar rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi jest wciąż jednym z tych, na którym często skupiają się kontrole podatkowe. Dotyczy to zarówno Polski, jak również innych – nie tylko europejskich – jurysdykcji. Dlatego warto zapoznać się z aktualnym przewodnikiem po regulacjach dotyczących cen transferowych za 2024 r.

 

 

Co czeka podatników w cenach transferowych w 2025 r.

W 2025 r., w kontekście dokumentowania i raportowania transakcji za rok 2024, podatnicy nadal będą stosować przepisy obowiązujące dla roku podatkowego rozpoczętego po 1 stycznia 2022 r. Na ten moment nie są znane żadne przełomowe zmiany w przepisach:

Podstawowe definicje w zakresie cen transferowych, np. definicja podmiotów powiązanych, nie ulegają zmianie.

Dokumentacja – co do zasady, nie zmienia się sposób identyfikowania transakcji z podmiotami powiązanymi, dla których powstaje obowiązek dokumentacyjny. Transakcje podlegają dokumentacji po spełnieniu progów, które wynoszą: 10 mln zł dla transakcji towarowych i finansowych oraz 2 mln zł dla transakcji usługowych i pozostałych.

Transakcje rajowe – obowiązki dokumentacyjne pozostaną aktualne dla bezpośrednich transakcji rajowych, zarówno przychodowych, jak i kosztowych. Progi dokumentacyjne dla transakcji realizowanych bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych wynoszą aktualnie 2,5 mln zł dla transakcji finansowych i 0,5 mln zł dla transakcji innych niż finansowe.

Informacja TPR za rok 2024 niezmiennie będzie zawierać oświadczenie podmiotu o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym i stosowaniu cen rynkowych oraz powinna zostać złożona do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. Należy również pamiętać, że zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego nie muszą oznaczać braku obowiązku przygotowania TPR.

Aktualny pozostaje dotychczasowy katalog zwolnień z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych (w przypadku: transakcji pomiędzy polskimi podmiotami, które wykazują zysk podatkowy, transakcji objętych APA, porozumieniem inwestycyjnym lub podatkowym, transakcji wewnątrz PGK, tzw. “safe harbour”, refaktur oraz transakcji nie stanowiących trwale przychodu lub kosztu uzyskania przychodu – z wyjątkami) oraz analiz cen transferowych (dla mikro i małych przedsiębiorców oraz transakcji niekontrolowanych z podmiotami z rajów podatkowych). W kontekście „safe harbour” dla transakcji finansowych należy mieć na uwadze konieczność monitorowania ewentualnych zmian rozporządzenia w zakresie rodzaju stopy bazowej i wysokości marży.

Terminy w cenach transferowych za 2024 r.

Wskazane terminy dotyczące sporządzenia dokumentacji lokalnej oraz złożenia TPR odnoszą się do obowiązków dokumentacyjnych dla transakcji zawieranych w roku podatkowym 2024 i latach kolejnych:

Lokalna dokumentacja cen transferowych i analiza cen transferowych Nie później niż do dnia końca 10-tego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego
Informacja o cenach transferowych (TPR) wraz z oświadczeniem Nie później niż do dnia końca 11-tego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego
Grupowa dokumentacja cen transferowych tzw. Master File Nie później niż do końca 12-tego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego
Country-by-Country Reporting Informację o grupie podmiotów CBC-R należy złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia sprawozdawczego roku obrotowego

Zawiadomienie CBC-P dotyczące tego, który podmiot sporządzać będzie informację o grupie należy złożyć w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia sprawozdawczego roku obrotowego grupy podmiotów

 

Publiczny CbC – nowy obowiązek!

Od 22 czerwca 2024 roku wprowadzono dodatkowy obowiązek publicznego raportowania CbC. Obowiązek dotyczy międzynarodowych grup kapitałowych, których skonsolidowany obrót netto w każdym z dwóch kolejnych lat obrotowych osiągnął lub przekroczył 750 mln euro (około 3,5 mld PLN). W takim przypadku jednostki dominujące, samodzielne lub zależne, przy spełnieniu określonych przesłanek, są zobowiązane do publikowania sprawozdania o podatku dochodowym w KRS oraz zamieszczania go na stronie internetowej jednostki na minimum 5 lat.

Termin spełnienia obowiązku publicznego raportowania CbC wynosi 12 miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Dla roku obrotowego 2025 raporty będą wymagane do końca 2026 roku.

Obowiązek publicznego raportowania CbC nie zastępuje dotychczasowych obowiązków związanych z raportowaniem do Szefa KAS. Raporty CbC-R i powiadomienia CbC-P nadal muszą być składane zgodnie z dotychczasowymi przepisami.

Polityka cen transferowych – dlaczego warto ją przygotować?

Polityka cen transferowych to kluczowe narzędzie zarządzania ryzykiem podatkowym w tym obszarze. Określa zasady rozliczeń między podmiotami powiązanymi, w tym metody ustalania cen i analiz benchmarkingowych. Choć jej sporządzenie nie jest obowiązkowe, pozwala na systemowe podejście do cen transferowych i minimalizację ryzyka podatkowego.

Grupy kapitałowe zazwyczaj obejmują polityką transakcje o największym ryzyku, zwłaszcza kluczowe dla działalności lub szczególnie kontrolowane przez organy podatkowe, np. usługi niematerialne, licencje czy transakcje finansowe. Ważne jest także uwzględnienie transakcji, których warunki mogą zmieniać się w trakcie roku lub bazują na planowanych kosztach i rentowności.

Dobrze przygotowana polityka ułatwia dostosowanie rozliczeń do zmian rynkowych, a także korekty cen transferowych, co wspiera zgodność z przepisami i zabezpiecza przed ewentualnymi sankcjami.

Więcej >>

***

Autor: Anatol Skitek, partner, Zespół Cen Transferowych, Grant Thornton

Kontakt: +48 22 205 4800, kontakt@pl.gt.com

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie. W Polsce działamy od 1993 roku. Zatrudniamy zespół ponad 1000 osób, posiadamy biura w 7 kluczowych aglomeracjach, a rocznie obsługujemy ponad 2,4 tys. Klientów. Na świecie jesteśmy obecni w 147 krajach i zatrudniamy ponad 68 tys. pracowników, a historia firmy sięga 1904 roku.

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL