Adriana Dębska-Gil, partner w Process Renewal Group Polska
Tradycyjne podejście, wykorzystujące głównie strukturę organizacyjną jako ramy dla bieżącego funkcjonowania i realizacji celów strategicznych, stoi w opozycji do naturalnego sposobu działania organizacji.
Zarządzanie procesowe (Business Process Management) to nic innego jak zarządzanie organizacją z perspektywy wytwarzania wartości dla klientów oraz dla pozostałych interesariuszy. BPM to, najprościej, systematyczne zarządzanie naturalnymi ciągami działań ”ponad podziałami” struktury organizacyjnej (tzw. procesy biznesowe) oraz dopasowanie zasad podejmowania decyzji i zasobów organizacji do potrzeb procesów po to, aby osiągać lepsze wyniki i skuteczniej zarządzać cyklami życia różnych grup klientów. W każdym procesie biznesowym bierze udział wiele komórek organizacyjnych z różnych departamentów, które dzięki pracy zespołowej osiągają wspólne cele całej organizacji. Menedżerowie odpowiedzialni za wyniki biznesowe procesu (tzw. właściciele procesów) otrzymują formalne uprawnienia do wpływania na kształt procesu i koordynowania prac różnych komórek organizacyjnych. Firmy zarządzane z perspektywy procesów tworzą procesową strukturę zarządzania, w której architektura procesów (procesowy odpowiednik struktury organizacyjnej) stanowi ramy odpowiedzialności i podejmowania decyzji w hierarchii właścicieli procesów (odpowiednik tradycyjnej hierarchii zarządzania). Przy zmianie tradycyjnego sposobu zarządzania na procesowy wyzwaniem jest stworzenie architektury procesów pokazującej model prowadzenia biznesu i zmiana postaw menedżerów, którzy muszą myśleć w kategoriach wspólnego interesu całej firmy i rzeczywiście, a nie deklaratywnie, działać zespołowo.