Raport Gabinetu Cieni BCC – PRAWO GOSPODARCZE: Powrót do zasad prawidłowej legislacji, dialog z przedsiębiorcami i rezygnacja z wszelkich dodatkowych obciążeń w 2021 r.

14.01.2021

Rząd powinien powrócić do zasad prawidłowej legislacji, opartej na poszanowaniu stanowienia prawa oraz bezzwłocznym publikowaniu aktów normatywnych i orzeczeń, a także na przyjmowaniu rozsądnego terminu ich wejścia w życie – mówi Ryszard Kalisz, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC. – Niepewność regulacji prawnych oraz ich zmian doprowadza do obniżania atrakcyjności inwestycyjnej i w efekcie do przenoszenia lub podejmowania przez inwestorów i przedsiębiorców przedsięwzięć za granicą.

Jego zdaniem, należy podjąć dialog społeczny, szczególnie między przedsiębiorcami a rządem, w celu wspólnego opracowania jednolitej strategii pozwalającej na utrzymanie działalności gospodarczej w 2021 roku. – Strategia utrzymania działalności gospodarczej jest konieczna ze względu na potencjalnie wysokie koszty pracy oraz prawdopodobne ograniczenie warunków prowadzenia działalności – uważa Ryszard Kalisz. – Należy także wstrzymać wszelkie dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców w 2021 roku, w tym zrezygnować z opodatkowania podatkiem CIT spółek komandytowych lub odroczyć termin obowiązywania podwójnego opodatkowania, tak żeby zapewnić spółkom komandytowym możliwość dostosowania formy prowadzenia działalności gospodarczej bez ryzyka narażenia się na zastosowanie przez organy skarbowe klauzuli unikania opodatkowania – ocenia minister prawa gospodarczego w Gabinecie Cieni BCC.

Więcej informacji w załączeniu i poniżej.

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – PRAWO GOSPODARCZE

Prawo gospodarcze

RYSZARD KALISZ
minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC

W latach 1987 – 2007 wykonywał zawód adwokata. Ekspert w obradach „ Okrągłego Stołu” (1989), zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu (1993-1995), współtwórca przepisów Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP (1997-2000), Szef Kancelarii Prezydenta (1998-2000), Członek Rady Bezpieczeństwa Narodowego (2000-2005), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP (2004-2005). Poseł na Sejm IV, VI i VII kadencji (2001-2015).

Tel. 601 884 411, e-mail: ryszard.kalisz@bcc.org.pl

PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ RZĄDU

Pozytywy:

Niezależne od pomocy z tarcz antykryzysowych, dofinansowanie kosztów związanych z restrukturyzacją w ramach Polityki Nowej Szansy. Powyższa, dodatkowa forma wsparcia przedsiębiorców, może pomóc w zapewnieniu płynności do czasu opracowania planu restrukturyzacji lub w celu przeprowadzenia sprawnej likwidacji. Program został przedłużony przez Komisję Europejską na lata 2021 – 2026, co wielu przedsiębiorcom ułatwi wyjście z kryzysu spowodowanego pandemią.

Instrumenty w ramach tarczy antykryzysowej – możliwość zwolnienia ze składek ZUS za okres od lipca do września oraz za listopad 2020 roku, a także możliwość uzyskania świadczenia postojowego dla działalności z określonych kodów PKD, dla określonych umów zlecenia i możliwość uzyskania trzykrotnego świadczenia postojowego w związku z działalnością związaną z wystawianiem i wspomaganiem wystawiania przedstawień artystycznych.

Przesunięcie terminów wpłaty zaliczek na PIT i ryczałt z października, listopada i grudnia na odpowiednio 20 maja, 20 czerwca i 20 lipca 2021 r., dla branż związanych z działalnością gastronomiczną, rozrywkową, dbającą o zdrowie fizyczne, sprzedażą detaliczną, pozwoli na zmniejszenie bieżących wydatków przedsiębiorców i może przyczynić się do zachowania płynności finansowej w okresie kryzysu.

Zagrożenia:

Pomoc finansowa z Tarczy Finansowej PFR 2.0 oraz z Tarczy Antykryzysowej 6.0 (branżowej) została przeznaczona jedynie dla ograniczonej grupy podmiotów, podczas gdy w rzeczywistości wsparcie potrzebne jest również w wielu innych branżach, a także przedsiębiorcom, którzy faktycznie nie funkcjonują ze względu na zamknięcie działalności prowadzonej przez ich głównych kontrahentów.

Wprowadzenie zmian w zakresie opodatkowania spółek komandytowych podatkiem CIT tuż przed końcem roku, w okresie trwania pandemii, jest działaniem szczególnie uciążliwym i szkodliwym dla przedsiębiorców, którzy oprócz zmagania się ze skutkami kryzysu w obecnej sytuacji będą dążyli do uniknięcia nadmiernych obciążeń podatkowych m.in. poprzez próby przekształcenia formy prowadzenia działalności gospodarczej przed datą następnego rozliczenia podatkowego, co w efekcie, wbrew oczekiwaniom rządu, nie doprowadzi do wzrostu wpływów do budżetu, ze względu na działania podejmowane przez przedsiębiorców w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania.

Nieadekwatność rozwiązań proponowanych przez rząd do obecnej sytuacji kryzysowej oraz nieprzewidywalna polityka, a także pomijanie w pomocach antykryzysowych wielu rodzajów działalności objętych negatywnymi skutkami kryzysu spowodowanego pandemią, powodują pogłębianie się niechęci przedsiębiorców wobec działań rządu. Obecna współpraca rządu z biznesem jest oceniana przez większość przedsiębiorców jako negatywna i przyczynia się do pogarszania sytuacji finansowej wielu firm. Rząd powinien podjąć dialog z powołanym przez przedsiębiorców przedstawicielem biznesu oraz dostosowywać formy pomocy antykryzysowych adekwatnie do postulatów przedsiębiorców.

WSKAZANIA DLA RZĄDU

Powrócić do zasad prawidłowej legislacji, opartej na poszanowaniu stanowienia prawa oraz bezzwłocznym publikowaniu aktów normatywnych i orzeczeń, a także na przyjmowaniu rozsądnego terminu ich wejścia w życie. Niepewność regulacji prawnych oraz ich zmian doprowadza do obniżania atrakcyjności inwestycyjnej i w efekcie do przenoszenia lub podejmowania przez inwestorów i przedsiębiorców przedsięwzięć za granicą.

Należy podjąć dialog społeczny szczególnie między przedsiębiorcami, a rządem w celu wspólnego opracowania jednolitej strategii pozwalającej na utrzymanie działalności gospodarczej w 2021 roku, której opracowanie jest konieczne, ze względu na potencjalnie wysokie koszty pracy oraz prawdopodobne ograniczenie warunków prowadzenie działalności, a także wstrzymać wszelkie dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców w 2021 roku.

Zrezygnować z opodatkowania podatkiem CIT spółek komandytowych lub odroczyć termin obowiązywania podwójnego opodatkowania, tak żeby zapewnić spółkom komandytowym możliwość dostosowania formy prowadzenia działalności gospodarczej bez ryzyka narażenia się na zastosowanie przez organy skarbowe klauzuli unikania opodatkowania.

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL