„Bezpieczeństwo współczesnej firmy. Wywiad, szpiegostwo, ochrona tajemnic” Marek Ciecierski, Robert Nogacki

05.07.2016

Wydawnictwo Studio Emka

 

Bezpieczeństwo informacyjne biznesu jest dzisiaj kwestią kluczową. Dzieje się tak z prostej przyczyny: informacja stała się strategicznym niematerialnym zasobem przedsiębiorstw. Współczesny biznes preferuje bardzo szybkie i zarazem odpowiedzialne działania oparte na aktualnej, trafnej, terminowej informacji, która w konsekwencji jest atutem w walce konkurencyjnej, daje szansę, aby zdobyć lepszą pozycję rynkową i pokonać konkurentów.

Działania firm podlegają coraz większym zakłóceniom wskutek ataków wewnętrznych i zewnętrznych. Rosną zagrożenia dla prywatności. Przedsiębiorstwa muszą chronić dane osobowe pracowników i klientów i w coraz większym zakresie liczyć się z zagrożeniem cyberprzestępczością. Dlatego jest bardzo ważne, aby kwestie związane z bezpieczeństwem informacyjnym były uwzględniane w kontekście ryzyka przedsiębiorstwa.

Ta książka nie jest rozprawą naukową. Nie było zamiarem ani ambicją autorów, aby rynek wydawniczy ujrzał kolejne opracowanie, w którym warstwa teoretyczna dominuje nad praktyczną, bo nie takiego kompendium oczekuje współczesny biznes. Dlatego pisząc, nie silili się oni na skomplikowany wywód, na mentorski, akademicki ton, nie obciążali nadmiarem przypisów. Starali się natomiast zwrócić uwagę czytelnika na zagrożenia wynikające z  nie docenienia bezpieczeństwa informacji w działalności biznesowej. Przedstawiony w książce model ochrony informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa nie jest projektem teoretycznym – przedstawiono w nim liczne wzorce i rozwiązania, które już są stosowane w biznesowej praktyce. Wiele cennych wniosków sformułowano podczas szkoleń i dyskusji odbywających się w grupie praktyków, zwłaszcza z dużych przedsiębiorstw i korporacji, które bezpieczeństwo informacji traktują priorytetowo.

Ta książka adresowana jest do kadry zarządzającej wszystkich szczebli w przedsiębiorstwach wytwarzających, przechowujących i przetwarzających ważne informacje, których utrata mogłaby wpłynąć na pozycję konkurencyjną. Powinni ją przeczytać liczni już dzisiaj specjaliści w dziedzinie bezpieczeństwa informacyjnego, reprezentujący komórki bezpieczeństwa, wywiadu i kontrwywiadu w przedsiębiorstwach, „wywiadownie” gospodarcze, firmy windykacyjne itp. Publikacja ta może być pomocna przedsiębiorcy, który planuje rozpocząć działalność gospodarczą lub zamierza wkroczyć na nowe, zaawansowane informacyjnie obszary biznesu. Z grona potencjalnych czytelników nie sposób wykluczyć prawników, którzy na co dzień pracują w przedsiębiorstwach, reprezentując i chroniąc ich interesy. To przemyślana, instruktywna, dobrze napisana książka.

Tematyka bezpieczeństwa informacyjnego przedsiębiorstwa nie jest szczególnie eksponowana w rodzimej literaturze. Chociaż poświęcono jej pewną liczbę prac przyczynkarskich i mimo pojawiających się od czasu do czasu książek zagranicznych w polskich przekładach to wciąż brakuje publikacji, które byłyby skierowane bezpośrednio do szefów i pracowników firm, a w których przystępnie zaprezentowano by im tę dość skomplikowaną, ale jakże aktualną problematyką. Ta książka jest próbą wypełnienia tej luki.

Składa się z czerech części, których układ i struktura ma wewnętrzną logikę.

W części pierwszej – „Zagrożenia współczesnego biznesu” – starano się pokazać przyczyny, dla których przedsiębiorcy niekiedy beztrosko traktują problematykę bezpieczeństwa informacji, oraz przykłady takich sytuacji.

Druga część przybliży czytelnikowi coraz popularniejsze narzędzie walki konkurencyjnej, jakim jest wywiad gospodarczy. To swoisty fenomen doby globalizacji, który staje się również użytecznym instrumentem służącym do zarządzania bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwie.

W części trzeciej czytelnik znajdzie analizę zjawiska szpiegostwa przemysłowego, jego głównych form i metod. Szpiegostwo jest specyficznym, nielegalnym narzędziem walki konkurencyjnej, jego skutki odczuwa wiele przedsiębiorstw, ale trudno je zmierzyć i w pełni zdiagnozować ze względu na brak wiarygodnych danych statystycznych.

Czwartą część poświęcono tajemnicy przedsiębiorstwa. Od niemal 20 lat mimo, że zdefiniowana w polskim prawodawstwie, to wciąż okazuje się skomplikowanym zagadnieniem dla tych, którzy stykają się z nią na co dzień – dla przedsiębiorców.


AUTORZY

Nogacki Robert – właściciel Kancelarii Prawnej Skarbiec, ekspert w dziedzinie śledztw gospodarczych m.in. w sprawach WGI oraz Finroyal. Jest jednym z najczęściej przywoływanych w polskiej prasie specjalistów z zakresu międzynarodowej optymalizacji
podatkowej i ochrony majątku prze z ryzykiem roszczeń osób trzecich, uczestniczy w administrowaniu kilkuset międzynarodowymi strukturami holdingowymi, których łączna wartość aktywów wynosi na chwilę obecną ponad 2,5 miliarda złotych. W 2012 roku znalazł się na zaszczytnej liście „25 najcenniejszych nazwisk w polskim prawie” magazynu Gentleman, „30 Wschodzących Gwiazd Prawa” Dziennika Gazeta Prawa oraz „Stu najbardziej wpływowych dżentelmenów w Polsce”.

Ciecierski Marek 
– ekspert w zakresie wywiadu gospodarczego i bezpieczeństwa informacji. Wykłada w kilku uczelniach warszawskich. Doktorat w zakresie nauk politycznych uzyskał w 1997 roku na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wiele lat pracował w administracji państwowej na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem międzynarodowym, ekonomicznym i informacyjnym. W pracy naukowo-badawczej specjalizuje się w problematyce bezpieczeństwa, zwłaszcza informacyjnego i wywiadu gospodarczego. Autor kilkudziesięciu prac i artykułów z tego obszaru, opublikował m.in. prace: „Wywiad gospodarczy w walce konkurencyjnej przedsiębiorstw” (2007), „Wywiad biznesowy w korporacjach transnarodowych. Teoria i praktyka” (2009).

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL