29 października w siedzibie KPRM odbyło się kolejne posiedzenie Rady przedsiębiorców ds. prezydencji.
Spotkanie prowadziła Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, Podsekretarz stanu w KPRM oraz Sekretarz stanu Ignacy Niemczycki. Tym razem w spotkaniu uczestniczył Stanisław Bukowiec, Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który przedstawił priorytety Ministerstwa Infrastruktury na okres prezydencji Polski w Radzie UE, rozpoczynający się w styczniu 2025 roku.
Znalazły się wśród nich m.in.:
→ Wspieranie realizacji projektów w ramach odnowionej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz poprawa konkurencyjności sektora transportu
→ Wdrażanie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego
→ Wspieranie w obszarze gospodarki wodnej działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie skutkom ekstremalnych zjawisk pogodowych
Przedstawiciele strony przedsiębiorców zgłosili szereg szczegółowych problemów, jakie powinny stać się przedmiotem debaty na forum UE w okresie polskiej prezydencji. Dotyczyły one przede wszystkim:
- infrastruktury transportu drogowego niezbędnej dla wykonywania zawodu kierowcy, głównie TIR. Problemem jest niska jakość miejsc postoju pojazdów i obsługi kierowców w europejskiej sieci drogowej, głównie autostradowej – niedostatek łazienek, miejsc przygotowania posiłków, hałas, etc. Warunki te zniechęcają wielu początkujących na długich trasach kierowców, i to w sytuacji dużego ich deficytu w firmach transportowych.
- braku konsekwentnego wdrażania przyjętych przez UE zasad wykonywania zawodu kierowcy przez niektóre państwa unijne, co zakłóca konkurencyjność firm transportowych z innych krajów, przestrzegających unijnych przepisów.
- konieczności wspólnej polityki UE dot. dofinansowania pojazdów elektrycznych, zgodnie z celami polityki klimatycznej,
- zabezpieczenia ciągłości usług transportowych na obszarze UE w sytuacjach nadzwyczajnych, kiedy aż 60 proc. kierowców pochodzi z krajów trzecich (np. Białorusi, etc.),
- konieczności wsparcia produkcji i stosowania w transporcie paliw alternatywnych do ropo-pochodnych, aby sektor transportu spełnił wymagania redukcji śladu węglowego.
- konieczności znowelizowania dyrektywy UE dot. opodatkowania paliwa lotniczego, co czyni je bardzo drogim w stosunku do przewoźników poza-unijnych, co zmniejsza konkurencyjność przewoźników z UE oraz nie pozostawia środków na inwestowanie w nowe, bardziej proekologiczne rodzaje samolotów,
- konieczności zaradzenia problemowi zbyt małej liczby certyfikowanych lotnisk na terenie UE w stosunku do rosnącego popytu na przewozy lotnicze oraz związanych z tym opóźnień przelotów, a w konsekwencji – odszkodowań wypłacanych przez linie lotnicze pasażerom.
- konieczności wzmocnienia kontroli i nadzoru nad przewoźnikami ukraińskimi, którzy nadużywają liberalizacji procedur unijnych i wykonują w tym trybie także przewozy kabotażowe, pomimo unijnej zgody jedynie na wykonywanie przewozów Ukraina – UE.
W odpowiedzi, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury wstępnie przyjęli zgłaszane postulaty do dalszego przedyskutowania i wpisania na listę tematów poruszanych podczas polskiej prezydencji oraz przedstawili dodatkowe informacje, np. że od 1 listopada br., w wyniku umowy dwustronnej Polska – Ukraina, będzie wprowadzony obowiązek posiadania zezwolenia na wykonywanie przewozów dla kierowców z Ukrainy. Będzie też wprowadzony specjalny rejestr pojazdów i ich bieżący monitoring za pomocą elektronicznego „lokalizatora”.
Następne posiedzenia Rady Przedsiębiorców planowane jest jako już ostatnie z tej serii. Jego tematem będzie najprawdopodobniej tematyka klimatyczno-środowiskowa, połączona z polityką przemysłową.
Konieczna jest aktywność środowisk gospodarczych zgłaszających w wymienionych obszarach postulaty pod adresem polskiej prezydencji.
Podczas spotkania Business Centre Club reprezentowali: Radosław Płonka, ekspert BCC ds. prawa gospodarczego oraz Witold Michałek, ekspert ds. procesu stanowienia prawa i lobbingu.