Business Centre Club, we współpracy z firmą doradczą CRIDO, opracował raport: Perspektywy i trendy w prawie pracy.
W publikacji poruszone zostały najważniejsze kwestie związane z rynkiem pracy, takie jak:
- szanse i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją na rynku pracy
- nowe pokolenie pracowników – pokolenie Z
- przyszłość pracy zdalnej
- polski rynek pracy po zakończeniu wojny w Ukrainie
- wpływ inflacji na rynek pracy
Według badań, na rynku pracy w najbliższych latach będzie brakowało około 1 mln pracowników i ta tendencja ma się pogłębiać. Przedsiębiorcy od dłuższego czasu zwracają uwagę na brak pracowników w określonych zawodach. Dotyczy to zwłaszcza specjalistów. Z drugiej strony, coraz powszechniejsza w naszym życiu sztuczna inteligencja spowoduje, że praca stanie się bardziej efektywna, a na niektóre miejsca pracy rekrutacja przestanie być potrzebna. Na to wszystko nakłada się zmiana prawna – usankcjonowanie pracy zdalnej, z której chętnie korzysta zwłaszcza pokolenie Z. Coraz większa reprezentatywność tego pokolenia na rynku pracy wymaga zmiany nastawienia i oferty pracodawców. Raport, przygotowany przez ekspertów BCC jest próbą określenia zjawisk i trendów, które w najbliższych latach kształtować będą rynek pracy i rzeczywistość polskich przedsiębiorców – mówi Jacek Goliszewski, Prezes BCC.
AI – WIĘCEJ PLUSÓW NIŻ MINUSÓW?
Sztuczna inteligencja przeżywa swoistą rewolucję na rynku pracy. Pojawiają się nowe narzędzia, a te które miały już swoją premierę, jak chociażby popularny ChatGPT, rozwijają kolejne aktualizacje w błyskawicznym tempie. Oceniając rozwój sztucznej inteligencji w firmach, warto brać pod uwagę wymierne korzyści, które ze sobą niesie. Przede wszystkim umożliwienie wzrostu efektywności pracy, ujednolicenie procesów oraz szybszą weryfikację
wybików realizowanych zadań.
Warto mieć też na uwadze szeroki zakres aplikacji, programów i urządzeń wspieranych przez sztuczną inteligencję, za pomocą których możliwe jest wdrażanie w firmie nowych rozwiązań. Dobrze jest widzieć szeroką perspektywę, jakie korzyści może przynieść organizacji konkretne narzędzie. Jak wskazują eksperci BCC, nie należy też bagatelizować zagrożeń. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczościci, aż co piątej firmie (20%) trudno było w 2022 roku określić, czy w perspektywie 2035 r. wprowadzenie nowych technologii może spowodować konieczność stworzenia nowych stanowisk pracy dla osób posiadających zupełnie nowe kompetencje.
PRACODAWCY MUSZĄ ZROZUMIEĆ ZETKI
Z danych GUS wynika, że w Polsce żyje około 2,5 miliona osób w wieku 20-27 lat (czyli tzw. pokolenie Z). Obecnie stanowią one nie więcej niż 10% kadry pracującej. W innych krajach europejskich i w USA jest podobnie. Z każdym rokiem odsetek osób urodzonych po 1990 roku na rynku pracy będzie się zwiększał. Za dwa lata może to już być
ok. 30%. Szacuje się, że do 2028 r. 58 % globalnej kadry pracowniczej stanowić będą właśnie „Zetki”. Pracowników z generacji Z przede wszystkim cechuje indywidualizm, co oznacza, że najważniejsze dla nich jest własne samopoczucie, a nie finansowe wyniki pracodawcy. Pracownicy z pokolenia Z oczekują od swojego pracodawcy, że będzie on podzielał ich system wartości, wykazywał zrozumienie dla ich priorytetów życiowych, a także wspierał ich w działalności pozazawodowej: społecznej czy charytatywnej.
PRACA CORAZ BARDZIEJ ZDALNA
Eksperci BCC wskazują: przeprowadzone analizy i obserwowana przez nas praktyka pokazują wprost, że praca zdalna w dalszym ciągu będzie stanowiła duży procent naszej rzeczywistości. Według badania przeprowadzonego przez Ranstad: w 15% firm pracownicy biurowi pracują zdalnie lub w trybie hybrydowym. Praca zdalna, dotychczas nieuregulowana, będąca wyłącznie pewnego rodzaju benefitem pracowniczym, stała się rzeczywistością. – stwierdza Edyta Defańska-Czujko, ekspert BCC ds prawa pracy, partner CRIDO.
INFLACJA
Zgodnie z ostatnimi danymi Eurostatu Polska ma najniższy poziom bezrobocia w Europie. Jednak wysoka inflacja i sytuacja gospodarcza w kraju nie może pozostawać bez wpływu na rynek pracy. Pracodawcy muszą podwyższać wynagrodzenia, aby zastopować odpływ pracowników z miejsc pracy, a pracownicy, pomimo podwyżek, nie są zadowoleni z wysokości swoich wynagrodzeń. To swego rodzaju błędne koło, które może zostać zatrzymane albo przez wyhamowanie inflacji albo decyzję pracodawców o wyhamowaniu wzrostu płac.
Pobierz Raport >>
Kontakt w sprawie Raportu:
Elżbieta Glapiak, dyrektor Departamentu Analiz i Inicjatyw Gospodarczych – elzbieta.glapiak@bcc.pl
Edyta Defańska-Czujko, ekspert BCC ds. prawa pracy, partner CRIDO – edyta.defanska-czujko@bcc.pl