Pod patronatem Business Centre Club wystartowała ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna „Bliżej Siebie”, której pomysłodawcą i organizatorem jest Grupa Artemis. Kampania skupia się na temacie zdrowia psychicznego w środowisku pracy, a jej motywem przewodnim jest komunikacja i empatia w tym zakresie. Jej celem jest uświadomienie, jak ważna jest rola komunikacji w organizacji i jak istotne jest, aby pracodawca przyjął rolę lidera dialogu.
Kwestie zdrowia psychicznego w środowisku pracy na szczęście zostały już zauważone. Coraz więcej firm aktywnie działa, aby zapewnić wsparcie swoim Pracownikom, organizując warsztaty, czy zapewniając konsultacje z psychologiem. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż istnieje tabu wokół zaburzeń psychicznych i idąca za tym trudność podejmowania tej tematyki w miejscu pracy. Wiele osób wciąż boi się mówić o swoich emocjach, obawia się przyznania do problemów o podłożu psychicznym, a także nie wie, jak zareagować, gdy taka informacja pojawi się w jego zespole. Wielu liderów wciąż poświęca zbyt mało czasu na komunikację. Właśnie dlatego powstała kampania „Bliżej Siebie”.
– Dostrzegliśmy kluczowy problem, jakim jest brak otwartej komunikacji w organizacjach na temat zdrowia psychicznego, emocji i samopoczucia, a przy tym nie wystarczająca ilość empatii. Niestety wiele osób wciąż nie dostrzega jak ważną rolę odgrywają one w organizacji, w zarządzaniu zespołem i budowaniu całej kultury organizacyjnej. A często nawet jeśli mamy tego świadomość to niekoniecznie wiemy, jak podjąć bezpieczny pod względem psychologicznym dla obu stron dialog – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii.
Uważność na sposób komunikacji, empatia, świadomość w obszarze relacji, emocji i umiejętność adresowania trudnych tematów z Pracownikami przynoszą realne korzyści i budują pozytywne postawy w kulturze organizacyjnej firmy. To jest pierwszy krok, od którego powinny się rozpocząć wszelkie strategie budowy dobrostanu w organizacji. Empatia i otwarty dialog to podstawa kształtowania kultury zaufania w miejscu pracy.
Nazwa kampanii nie jest przypadkowa. „Bliżej Siebie” zachęca do tego, żeby być bliżej swoich współpracowników, by lepiej rozumieć ich zachowania i potrzeby, ale także być bliżej samego siebie. Chodzi o świadomość własnych emocji, potrzeb i reakcji.
– Tylko zrozumienie własnych emocji i empatyczna postawa wobec samego siebie pozwoli nam skierować działania do innych. Wspaniałym sposobem zobrazowania tego jest maska tlenowa w samolocie – najpierw nakładamy ją sobie, żebyśmy bezpiecznie mogli pomagać współpasażerom. Z kolei bliskość między współpracownikami ma przerodzić się w otwarty dialog, szczerą i życzliwą komunikację – dodaje Agata Swornowska-Kurto.
Kampania będzie oswajać temat zaburzeń psychicznych, edukować w zakresie zdrowia psychicznego i znaczenia komunikacji na ten temat w środowisku pracy oraz motywować do podjęcia otwartego dialogu o samopoczuciu Pracowników.
– Chcemy pokazać, jak istotna jest rola komunikacji w organizacji i jak ważne jest, aby Pracodawca i kierujący zespołami przyjęli rolę lidera dialogu. Będziemy mówić o empatii, komunikacji, a także inteligencji emocjonalnej, empatycznym przywództwie i kulturze dobrostanu – mówi Agata Swornowska-Kurto.
W ramach prowadzonych działań kampania zwróci też uwagę na kwestię języka. Wypowiadane słowa mogą być wspaniałym wsparciem, ale mogą także ranić, stygmatyzować i utrudniać budowanie przyjaznego środowiska pracy.
– Niestety przez lata niechlubnie pielęgnowaliśmy negatywne określenia związane z chorobami natury psychicznej lub też nadużywaliśmy słów związanych ze stanem psychicznym do nieadekwatnych i błahych sytuacji. To działania krzywdzące i lekceważące. A przecież depresja to nie po prostu zły dzień, atak paniki to nie uczucie strachu. Musimy pamiętać – i to też będziemy podkreślać – że język kształtuje naszą rzeczywistość – dodaje Agata Swornowska-Kurto.
Kampania realizowana będzie w okresie do 15 lipca. Zaplanowano szereg działań edukacyjno-informacyjnych. Na stronie blizejsiebie.info jest dostępna dla wszystkich baza wiedzy, w której na bieżąco będą pojawiać się nowe artykuły i filmy edukacyjne. Materiały współtworzone są z gronem ekspertów, którzy wraz z przedstawicielami Partnerów kampanii wezmą udział także w planowanych webinarach.
Niezwykle istotnym elementem kampanii będzie badanie oraz raport, dotyczące problemów i potrzeb z zakresu zdrowia psychicznego, jakie występują w firmach, a także komunikacji w obszarze kondycji psychicznej.